Enorm eksplosjon i vårt nærmeste nabolag

Den kosmiske forstyrrelsen ble oppdaget for bare noen dager siden. En stjerne er inne i sine siste dødskramper i en av våre nabogalakser. Nå kommer det enorme mengder lys og stråling fra eksplosjonspunktet, men det er ennå ikke over.

Bilde av Sigargalaksen M82 tatt av romteleskopet Hubble før den katastrofale eksplosjonen. (Foto: NASA)

Supernovaer er blant de største av alle tenkelige katastrofer. På kort tid blir mye av massen i en stjerne omgjort til energi.

Eksplosjonen utraderer de nærmeste planetene. Det som blir igjen er en gassky med en utbrent stakkar i midten. Nær maksimum av eksplosjonen lyser den døende stjernen like kraftig som hele galaksen den tilhører.

Rett ved oss

Det er i galaksen M82 det skjer.

Sigargalaksen blir den kalt på grunn av formen. Den ligger bare 12 millioner lysår fra jorden. Det er som et steinkast å regne i astronomisk forstand. Med en liten kikkert er den godt synlig ikke så langt vekk fra Karlsvogna i stjernebildet Storebjørn.

Nå må du bruke et astronomisk instrument av litt størrelse for å se selve katastrofen med egne øyne, men snart holder det med en håndholt kikkert.

Supernovaen vil ikke bli synlig med det blotte øye.

På disse to bildene er det mulig å se forandringen i galaksen M82. Supernovaen vil om en ukes tid lyse mange ganger kraftigere enn dette. (Foto: Ernesto Guido, Nick Howes & Martino Nicolin)

Eksplosjonen ble først oppdaget av astronom C.J. Fossey natt til onsdag denne uken. Oppdagelsen ble raskt bekreftet at andre astronomer. Det er også funnet bilder av galaksen tatt for en uke siden siden som viser starten på eksplosjonen. Astronomene vet derfor at toppen ikke er nådd. Den vil komme innen to uker, og så vil det meste være over innen kort tid.

Store greier

Dette er den nærmeste og mest lyssterke supernova på 21 år. Den er blant de ti sterkeste i vårt nabolag i historisk tid.

Dette er veldig artig, sier amatørastronom Birger Andresen i Trondheim Astronomiske Forening. - Dette er noe jeg skal se, og det er noe jeg vil vise fram til andre. Jeg synes det er gøy å la andre få anledning til å se slike ting. Det vil vare såpass lenge at vi kanskje kan få til et arrangement i byen så folk kan komme.

Superjeger med los

Arne Danielsen er kanskje Norges mest ivrige, og heldige, supernovajeger. Han har oppdaget flere av eksplosjonene i fjerne galakser og fått mye ære og berømmelse for det.

Her ligger galaksen M82 i forhold til den kjente Karlsvogna i stjernebildet Storebjørn. M82 kalles også Sigargalaksen på grunn av formen. (Foto: Stellarium)

Denne oppdagelsen gikk ikke til ham, men han skal være med på etterarbeidet.

– Planen er definitivt å forsøke å se og fotografere den så snart været tillater, skriver Danielsen til NRK. - Nå i de nærmeste dagene er planen å bruke nettet til å leie meg inn på et teleskop i enten Spania, Australia eller New Mexico. Så får jeg tatt mine egne bilder.

Få muligheter

Danielsen ble først glad da den første meldingen kom inn.

– Gleden ble rast avløst av frustrasjon over værutsiktene, skriver han. - På Østlandet er det ikke mye håp de nærmeste dagene.

Faktisk ser værutsiktene for Norge ikke bra ut for astronomer i det hele tatt. Bare i Trondheimsregionen kan det være håp i en kort periode den kommende uken.

Ifølge varslene skal det være skyfritt og flotte forhold natt til mandag.