Støv seiler opp som den mest sannsynlige forklaringen på de mystiske variasjonene i lyset fra KIC 8462852. Denne illustrasjon er fra en tidligere anledning hvor dette ble foreslått. (Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech)

«Aliens» var trolig bare støv

Nærmere observasjoner av det noen trodde var en kjempestruktur i rommet viser ingen tegn til utenomjordisk liv.

Det var stor ståhei i 2015, etter at astronom Tabetha Boyajian og kollegaene hennes presenterte sine observasjoner av KIC 8462852 i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

For det var noe rart med denne ellers ordinære stjerna.

Enkelte ganger blafrer lyset dens. Som om noe stort farer forbi, mellom oss og stjerna, og skygger for en del av lyset en liten stund.

Men hva?

Vanligvis er det planeter som har skylda for slik flakking i stjerneskinnet. Men selv kjempeplaneter på størrelse med Jupiter dimmer bare lyset med en prosent. Det som skygger for KIC 8462852 må være mye, mye større. Det tar opptil 22 prosent av lyset fra stjerna.

De vitenskapelige spekulasjonene om hva som skygger der ute har bølget høyt siden 2015.

Kan det være en sverm av oppsmuldrede kometer? Restene etter en kollisjon med en planet?

Eller rett og slett – trommevirvel – aliens?

Dyson-sverm

Selv om astronomene selv mener det er svært usannsynlig, har noen foreslått at det kan dreie seg om en kjempestruktur, bygd av en sivilisasjon av intelligente romvesener. For eksempel en såkalt Dyson-sverm.

Dyson-svermen er et slags hypotetisk solkraftverk, som består av haugevis av satellitter plassert rundt en sol. De fanger solkraft til en svært energisulten sivilisasjon i nærheten.

Ingen har noensinne observert noe slikt anlegg, men ideen er ikke mer hinsides enn at Dyson-svermer er noe av det man kan kikke etter, hvis man skal lete etter høyteknologiske utenomjordiske vesener.

Denne uka kom imidlertid nye observasjoner som peker mot at vi trolig må legge sci-fi-drømmeriene på hylla for denne gangen.

Støvring

Siden KIC 8462852 er så uvanlig, har det vært stor interesse for å gjøre flere observasjoner av stjerna med teleskoper på jorda. Og nå publiserer et team av over 100 forskere sine resultater i The Astrophysical Journal Letters.

Dataene viser at det som demper stjernelyset er delvis gjennomskinnelig, altså ikke heldekkende, som man ville forvente av de solfangende satellittene i en Dyson-sverm. Sannsynligvis er det støv som skaper fenomenet, sier forskerne ifølge en pressemelding fra Louisiana State University.

Og det har andre astronomer ment før dem.I oktober publiserte for eksempel The Astrophysical Journal en annen analyse. 52 har en ujevn ring med støv og skrot, skriver NASA. Og når ringen dreier rundt stjerna får den lyset til å flakke.