Første rop fra rommet?

Forskerne bak SETI@home-prosjektet har fått inn et mystisk signal. Kan det være fra en utenomjordisk sivilisasjon?

Arecibo-teleskopet i Puerto Rico lytter etter intelligente signaler fra det ytre rom. I det siste har leitinga konsentrert seg om 200 steder som har sendt mistenkelige meldinger før. Alle har forstummet, unntatt ett. Her har signalene blitt sterkere, og nå lurer forskerne bitte litt på om det kanskje kan dreie seg om utenomjordiske. Muligens.

Tre signaler

- Dette er det mest interessante signalet fra SETI@home. Vi hopper ikke opp og ned, men vi fortsetter å observere det, sier Dan Werthimer til New Scientist.

Han er radioastronom ved Berkeley, og sjefsforsker for SETI@home.

For å klare den enorme oppgaven med å søke igjennom alle observasjonene av verdensrommet, sender SETI@home-prosjektet rådata rundt til datamaskinene til en hel mengde med frivillige. De har installert analyseprogrammet til SETI som skjermsparer, og låner dermed bort ledig kapasitet hver gang de tar ei pause.

To av disse maskinene har funnet mystiske signaler fra det samme stedet på himmelen, og forskerne på SETI har oppdaget et tredje, skriver New Scientist. Dessverre varer hele materialet bare et minutt, og dermed er det ikke så godt å få noen skikkelig mening ut av det. Noe har man imidlertid funnet ut.

Hydrogen-frekvens

Det svake signalet, som har fått navnet SHGb02+14a, ser ut til å komme fra et punkt mellom stjernebildene Fiskene og Væren. Astronomene vet imidlertid ikke om noen passende stjerner eller solsystemer på minst 1 000 lysårs omkrets.

I tillegg ligger SHGb02+14a på frekvensen 1 420 megahertz, en av hovedfrekvensene hvor hydrogen tar opp og sender ut energi. Hydrogen er ett av de vanligste stoffene i Universet, og hvis utenomjordiske først skulle sende ut her-er-vi-signaler, ville dette være en logisk frekvens, mener noen forskere.

Rare svingninger

Ellers kan meldingene der utefra ærlig talt virke en smule forvirrende. Signalet svinger for eksempel opp og ned med åtte til 37 hertz per sekund, som om avsenderen sitter på en planet som snurrer rundt 40 ganger fortere enn vår egen klode.

Men hvis dette var forklaringa, skulle man tro at de tre målingene burde starte på litt ulike frekvenser. Det gjør de ikke. Signalene har til nå tikket inn på nøyaktig 1 420 megahertz, før de begynner å svinge.

"Kart over stjernene i Melkeveien."

Mystisk, mener forskerne. Særlig fordi SETI@home-verktøyet skal korrigere slik drift i signalene av seg selv.

Men er det aliens, da?

Vel, det er ikke akkurat 21-nyhetene fra planeten Tatooine vi har fått inn. Signalet er det mest lovende tegnet til nå, men ut over det er sannsynligheten minst like stor for at vi har å gjøre med feilmålinger eller ukjente fysiske himmelfenomener.

- Det kan godt være et naturlig fenomen av en hittil ukjent type, slik som jeg snublet over, sier Jocelyn Bell Burnell fra University of Bath, som i sin tid oppdaget pulsarene.

Det er også mulig at målingene skyldes en feil på utstyret, eller at signaler fra Jorda blir reflektert inn i teleskopet. Den eneste måten å utelukke slike feil, er å få inn det samme signalet på et annet teleskop.

Det finnes til og med en liten mulighet for at signalene er lagt inn av hackere, spekulerer forskerne, selv om sjansen for dette strengt tatt er temmelig liten. SHGb02+14a ble plukket opp på to forskjellige tidspunkter av to uavhengige maskiner. Analysene ble også bekreftet av andre. I tillegg ble det tredje signalet observert av SETI-forskerne selv.

Og hva forskerne tror?

- Det er ekstremt lite sannsynlig at det er virkelig, men vi kommer til å kikke mer, sier David Anderson, sjef for SETI@home, til New Scientist.

- Hvis vi kan se signalet fire, fem eller seks ganger begynner det virkelig å bli spennende.

New Scientist: Mysterious signals from 1000 light years away