Vil søke utenomjordiske byer

Så langt har ingen lykkes i å fange opp fragmenter av gullrekka fra planeten Zmorf. Kanskje vi i stedet kunne kikke etter utenomjordiske gatelys, foreslår amerikanske forskere.

Hvis det finnes store opplyste byer på planeter rundt andre stjerner i Melkeveien, vil det være mulig å oppdage dem med framtidas teleskoper, mener Abraham Loeb og Edwin Turner. (Foto: (Illustrasjon: David A. Aguilar/CfA))

Ideen er kanskje litt koko, men ikke verre enn at Avi Loeb fra Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics og Edwind Turner fra Princeton University tør å sette navnene sine under den.

I en nylig publisert artikkel foreslår de en alternativ metode for å lete etter intelligente sivilisasjoner der ute i evigheten: se etter gløden fra byene deres om natta. Det krever nemlig ikke så mye annet enn gode teleskoper.

Øvelse i solsystemet

Riktignok må utstyret være en del bedre enn det vi har i dag, men mens vi venter på det teknologiske framskrittet kan vi jo øve oss på de fjerneste verdenene i vårt eget solsystem: Pluto, Eris og de andre legemene ute i Kupierbeltet.

Selv med dagens teknologi vil vi være i stand til å oppdage en by på størrelse med Tokyo der ute, skriver forskerne.

Ikke at de har særlig tro på at det finnes noen ukjent metropolis klistret fast til en av de iskalde steinklumpene i Kuiperbeltet, men det vil være god trening til vi får muligheten til å undersøke jordlignende planeter andre steder i Melkeveien.

Kunstig lys

Det er kunstig lys forskerne vil se etter.

- Det er sannsynlig at biologiske vesener benytter det naturlige lyset fra stjerna som hjemplaneten deres sirkler rundt, skriver forskerne i en artikkel som nå er sendt til Astrobiology.

- Så snart slike vesener utvikler den nødvendige teknologien vil det være naturlig for dem å kunstig opplyse objektet de bor på i dets mørke nattfaser.

Og slikt kunstig lys er forskjellig fra lyset fra naturlige kilder. Dersom man undersøker lyset fra et himmellegeme i forskjellige faser er det mulig å oppdage en kunstig glød i nattemørket.

Inspirert av oss

Man kan kanskje innvende at det er temmelig søkt å forvente at en utenomjordisk sivilisasjon skulle bruke lys på samme måte som oss. Men det er i så fall ikke spesielt med denne artikkelen.

Alle forsøk på å finne intelligente naboer der ute hviler jo nettopp på antagelsen om at romvesenene bruker teknologiske innretninger som ligner våre egne duppeditter.

I dag søker vi for eksempel etter hallo-signaler fra kommunikasjonsutstyr som sender ut radiobølger. Eller rett og slett lekkasje fra de utenomjordiskes TV-kanaler.

Men skal vi dømme etter utviklinga på vår egen ringe planet, kan radio- og TV-signaler være et lite egnet tegn å lete etter.

Signalene svinner

I de siste åra blir stadig mer av denne kommunikasjonen gått i kabler og fiberoptikk. Sivilisasjonssignalene fra vår egen planet er altså i ferd med forsvinne, bare hundre år etter at de dukket opp.

Dermed kan det kanskje være like greit å kikke etter lys fra store byer, konkluderer forskerne. Det må imidlertid mer til enn et par skarve fjøslykter for at vi skal klare å skimte noe på planeter utenfor vårt eget solsystem, ifølge forskerne.

Men finnes det noe slikt som byplaneten Coruscant fra Star Wars der ute, er det ikke umulig at framtidas teleskoper vil skimte den i mørket.

A. Loeb & E. L. Turner, Detection Technique for Artificially-Illuminated Objects in the Outer Solar System and Beyond.