Spleiselag til Mars

Både NASAs rover Mars Science Laboratory og ESAs rover ExoMars blir utsatt. Nå vil de to romorganisasjonene samarbeide om alle store prosjekter til Mars.

"Denne utsikten er det mange romorganisasjoner som ønsker seg. Her går sola ned over Gusev-krateret på Mars. (Foto: NASA)"

Mars lokker som et vitenskapelig Soria Moria i det fjerne. Utfordringene ved å sende sonder eller rovere til vår røde naboplanet er mange, men det kommer også resultater ut av slike turer.

NASAs store Mars-rover, Mars Science Laboratory, skulle egentlig vært klar for oppskyting i slutten av 2009.

Den mer enn ett tonn tunge, kjernekraftdrevne roveren skal utføre en rekke biologiske eksperimenter for å finne ut hvor vannet på Mars ble av, og om planeten har hatt mikrobielt liv tidligere.

Men på grunn av flere tekniske problemer, blir roveren nå utsatt.

Ikke råd til feil

Spesielt den avanserte motoren som skal drive hjulene og gravearmen, har skapt mye hodebry.

Fordi det bevegelige Mars-laboratoriet er så tungt, må det også bruke ny og avansert teknologi for å komme seg gjennom den stormfulle atmosfæren på Mars og lande trygt på overflaten.

Alt dette må testes ordentlig. Mars-rovere er store og prestisjefylte prosjekter, så her er det ikke råd til å gjøre feil.

"NASAs Mars Science Laboratory. (Illustrasjon: NASA)"

Må samarbeide

Jorda og Mars er i riktig posisjon til hverandre for oppskyting bare noen uker annethvert år. Dermed blir oppskytingen av Mars Science Laboratory forskjøvet til slutten av 2011.

Utsettelsen gjør at kostnadene for Mars-laboratoriet blir på mer enn 2 milliarder dollar. NASA ønsker nå å samarbeide med den europeiske romorganisasjonen ESA om alle fremtidige ferder til Mars.

Det er også mulig at Mars Science Laboratory blir slått sammen med ESAs egen Mars-rover, ExoMars.

ExoMars

I likhet med Mars Science Laboratory, skal ExoMars finne ut hvor vannet på krigsgudens planet ble av og undersøke om det fortsatt finnes eller har vært liv der.

"ESAs ExoMars. (Illustrasjon: ESA)

Den europeiske Mars-roveren skal også undersøke terrenget med tanke på fremtidige oppdrag.

ExoMars hadde en foreløpig oppskytingsdato i 2013, men har nå blitt utsatt til 2016. Kostnadene for prosjektet er beregnet til 1,2 milliarder Euro, som er mer enn først antatt.

Planene klare

Nå planlegger NASA og ESA å slå sammen sine to rover-prosjekter for å spare penger og øke samarbeidet mellom de to romorganisasjonene.

- Muligheten for at dette kan bli et felles oppdrag er absolutt til stede, vi er definitivt åpne for det, sier Ed Weiler, NASAs forskningsleder, til BBC.

-Ed og jeg har planene klare, men vi og kollegene våre må få satt oss ned og diskutert alle detaljer, sier David Southwood, forskningsleder ved ESA. – Gi oss seks måneder og vi vil ha en kunngjøring klar.