Lek gud med asteroidesimulator

Har du behov for å få ut litt aggresjon? En ny simulator lar deg sende asteroider mot planeten etter ditt ønske, før den regner ut følgene av ditt eget Star Wars-eksperiment.

Med pomp og pauker presenterer Purdue University en liten film om den nye astroidesimilatoren Impact Earth!, som forskere ved universitetet står bak.

Simulatoren er en videreutvikling av et verktøy som ble laget for NASA og det amerikanske sikkerhetsdepartementet i 2002.

Målet med verktøyet var å kunne beregne skadeomfanget av ulike scenarioer med asteroidekrasj mot jorda.

Nå er simulatoren forenklet slik at at du og jeg kan få forståelse av hva som ville ha skjedd dersom for eksempel en verdensromklump på størrelse med Nidarosdomen landet i bakgården.

- ImpactEarth! er ment for et globalt publikum. Et nedslag som vil ramme livet på jorda kommer til å skje en gang i framtiden, og alle burde være interessert, sier Jay Melosh.

Han er fysikkprofessor og kraterekspert ved Purdue University, og har ledet utviklingen av simulatoren. Melosh var også med på å lage det første verktøyet.

Gjenskap dinosaurenes utdøen

Ved å stille inn størrelsen på objektet du ønsker å se suse mot kloden kan du for eksempel få et inntrykk av asteroidenedslaget som forskerne mener førte til dinosaurenes utdøem.

Den massive asteroiden Chicxulub, som krasjlandet på jorda for rundt 65 millioner år siden, var 14,5 kilometer i diameter, ifølge pressemeldingen.

På nettsimulatoren kan du plotte inn astroidens egenskaper, før du sender deg mot planeten...(Kilde: Information Technology at Purdue image/Michele Run)

I simulatoren kan du selv bestemme asteroidens størrelse, og sende den med ulike hastigheter og fra ulike vinkler mot landjorda eller rett i havdypet.

Vil jordas døgnsyklus bli forskjøvet, og vil menneskene ha en sjanse?

Ifølge simulatoren vil en asteroide med diameter på cirka 100 meter og med en masse av nikkel og jern, som kolliderer med jorda i en viss fart, kunne gi en nedslagsenergi som tilsvarer 97 megatonn med TNT.

I tillegg vil følgende kunne skje, ifølge simulatoren på nettstedet til Purdue University:

• En ildkule med med en radius på omtrent en og en halv kilometer vil bre seg utover fra nedslagstedet.
  • Et tre kilometer bredt krater vil dannes.
  • Byer som ligger omtrent tre mil unna vil føle et jordskjelv som måler seks på Richters skala, seks sekunder etter nedslaget.

En viss risiko om 26 år

Jay Melosh og hans samarbeidspartner, Gareth Collins fra Imperial College London, har lagt ut en vitenskapelig artikkel på nettsiden ImpactEarth! for å dokumentere hva de bygger de ulike scenariene i konsekvenskalkulatoren på.

I tillegg til å ha forsøkt å gjøre det seks år gamle NASA-verktøyet mer brukervennlig for folk flest, har de lagt til en bit som beregner faren og graden av tsunamier ved forskjellige asteroidenedslag.

- Den største trusselen i vår nære framtid, er asteroiden Apophis, sier Melosh. Han kan fortelle at den måler omtrent 500 meter i diameter, og at det er en liten risiko for at den kan kollidere med jorda i 2036.

I mellomtiden kan du regne ut om du bør bygge bomberom eller håpe på en annen himmel enn den med stjerner.

Rettigheter til forsidebildet: Information Technology at Purdue image/ Michele Rund