Mer trening er ikke alltid bedre

Moderat overvektige slanker seg ikke mer ved å trene dobbelt så mye, viser en ny undersøkelse. Korte økter får folk til å være mer aktive resten av dagen, mener forsker.

Publisert
Moderat overvektige får ikke mer ut av å trene 60 minutter noen ganger i uken mer enn 30 minutter, viser en ny undersøkelse. (Foto: Istockphoto)
Moderat overvektige får ikke mer ut av å trene 60 minutter noen ganger i uken mer enn 30 minutter, viser en ny undersøkelse. (Foto: Istockphoto)

Jo lenger tid du bruker på tredemøllen, desto mer energi forbruker du. Og det burde gi et større vekttap på sikt. Men en ny dansk undersøkelse peker på at det er flere faktorer involvert.

Undersøkelsen viser at overvektige oppnår det samme vekttapet ved å trene i 30 minutter som i 60 minutter.

– Når folk trener mindre, så har de mer overskudd til å være aktive resten av dagen. Det skaper et større vekttap på sikt, sier Anne Sofie Gram, doktorgradsstudent ved Institut for Biomedicin på Københavns Universitet.

Ulike mengder

Forskergruppen tok for seg 61 moderat overvektige menn som ikke var vant til å trene, men som ellers var sunne, og delte dem i tre grupper.

Den ene gruppen fikk høre at de skulle trene 60 minutter hver dag i et treningsstudio. Den andre gruppen skulle trene like ofte, men bare 30 minutter. Den tredje gruppen skulle derimot ikke endre livsstil og ble brukt som kontrollgruppe.

Underveis målte forskerne deltakernes vekt, blodsukkernivå og energiforbrenning.

Etter 13 uker kunne forskerne konstatere at de to treningsgruppene hadde forbedret helsen generelt. Deltakerne hadde mistet like mye vekt.

Samtidig spurte forskerne om deltakernes kostvaner for å sjekke om de hadde gjort endringer underveis, og det hadde de ikke.

Mindre trening gir mer energi

I løpet av de 13 ukene ble forsøkspersoner fra de tre gruppene intervjuet av forskerne. Det avslørte blant annet hvordan forsøkspersonene opplevde treningen, hvor mye energi de følte de hadde, samt hvor positive de var til det å trene.

Intervjuene viste at deltakerne fra gruppen som trente 30 minutter daglig, opplevde å ha mer energi enn 60-minuttersgruppen. Der ligger forklaringen, mener Anne Sofie Gram.

– 60-minuttersgruppen dro hjem og slang seg på sofaen, mens den andre gruppen var glade og fylt med energi til å være aktive resten av dagen, sier Gram.

Økt motivasjon ved korte økter

Intervjuene avslørte også at 60-minuttersgruppen opplevde treningen som monoton, utmattende og langvarig. Den andre gruppen følte mer motivasjon og større positivitet.

– Den kortere fysiske aktiviteten har åpnet opp for ett eller annet, sier Gram. – Det skjedde nok oftere at de tok sykkelen til jobben eller trappen i løpet av dagen i stedet.

På den måten antyder resultatene at folk kan oppnå et bedre resultat og være mer motiverte til å leve sunt hvis de ikke presser seg selv for mye.

Trening 60 minutter er ekstremt belastende

Resultatene overrasker ikke Lars Bo Andersen, professor på Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet. Han forsker selv på folkehelse.

– Det er klart at når man tar mennesker som er helt utrente og setter dem til å trene i 60 minutter, så vil det være ekstremt belastende for dem, sier Andersen.

– Man skal alltid starte mer forsiktig, for eksempel med 30 minutter. Først etter to til tre måneder bør man trappe opp, slik at kroppen kan henge med, sier Andersen.

– En times trening vil altså gi et større vekttap hos folk hvis de først er trent opp til det, mener Andersen.

Enormt forebyggelsespotensial

Undersøkelsen er interessant i et bredere perspektiv, mener Anne Sofie Gram.

– Resultatet har et potensial når det gjelder folkehelse. Hvis man ønsker å motivere en befolkning til å bli sunnere, så kan mindre noen ganger resultere i mer, sier Gram.

Omkring 40 prosent av den danske befolkningen er moderat overvektige, og det kan føre til følgesykdommer.

– Mange av de som er moderat overvektige nå, utvikler seg til å bli fete over årene, og det kan gi en rekke følgesykdommer, som diabetes, hjerte/kar-sykdommer, forskjellige kreftformer og økt risiko for depresjon, avslutter Gram.

Referanse:

Anne Sofie Gram et.al: Compliance with physical exercise: Using a multidisciplinary approach within a dose-dependent exercise study of moderately overweight men,  Scandinavian Journal of Public Health. September 2013, DOI: 10.1177/1403494813504505

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.