- Morgentrening uten kalorisug

45 minutter med moderat eller intens trening øker ikke lysten på mye mat like etterpå, antyder nye resultater.

Publisert
Den første timen etter trening er fokuset på mat mindre, og vi ser ikke ut til å kompensere inntaket for brente kalorier. Uansett; det er viktig å innta sunn, næringsrik mat og drikke etter en løpetur. (Illustrasjonsfoto: Brigham Young University)
Den første timen etter trening er fokuset på mat mindre, og vi ser ikke ut til å kompensere inntaket for brente kalorier. Uansett; det er viktig å innta sunn, næringsrik mat og drikke etter en løpetur. (Illustrasjonsfoto: Brigham Young University)

En vanlig tanke er at vi spiser mye etter intens trening, for å kompensere for brente kalorier.

Men det er ikke nødvendigvis slik at hjernen er i modus for å gafle innpå - i hvert fall ikke kort tid etter en morgenøkt. Det viser amerikanske forskere i et nytt, kortvarig eksperiment.

Professor James LeCheminant ved Brigham Young University. (Foto: Pressebilde, BYU)
Professor James LeCheminant ved Brigham Young University. (Foto: Pressebilde, BYU)

- Det finnes ingen fastsatte anbefalinger for når på døgent vi helst bør trene.

- Men hvis noen sliter med med hvor mye de spiser, kan det være verdt et forsøk å gjennomføre en treningsøkt, og se om matlysten dempes etterpå.

Det sier professor James LeCheminant ved Brigham Young University (BYU).

35 kvinner som ble vist bilder av mat fikk samtidig målt hjernens reaksjoner på bildene etter en treningsøkt - og etter en morgen med treningsfri.

Treningen bestod av 45 minutter løping på tredemølle. Hjerneaktiviteten ble målt innen en time etterpå.

Maten fikk mindre opperksomhet

Oppmerksomheten kvinnene rettet mot maten var mindre etter at de hadde trent.

De spiste også omtrent samme mengde mat i løpet av dagen sammenlignet med de som ikke hadde snørt på seg løpeskoene.

De 45 minuttene med trening ga ikke bare svaklere respons på martbildene. Økten førte også til økt total mengde fysisk aktivitet den dagen.

Når det gjelder matinntak etter trening, er det ellers greit å nevne at kroppen faktisk trenger sunn og næringsrik mat og drikke etter for eksempel en løpetur, for å kunne restituere seg skikkelig.

Forskerne fra Brigham Young University om funnene:

- Denne studien gir dokumentasjon på at trening også påvirker hvordan folk responderer på hentydinger om matinntak, sier LeCheminant.

Studien er publisert på nett, mens den senere også skal trykkes i oktoberutgaven av tidsskriftet Medicine & Science in Sports & Exercise.

- Mange ting påvirker spising

I forsøket foretok forskerne to målinger over to dager innenfor én uke.

- Hva som motiverer til matinntak og vekttap er en svært kompleks materie. Det er mange ting som påvirker spising, og trening er bare en faktor, påpeker professor Michael Larson i pressemeldingen.

Den ene halvparten av kvinnene i studien var normalvektige, resten overvektige.

Forskerne ønsket også å se hvorvidt overvektige folk fikk mer lyst på mat av å se bilder av dette.

- Det var ikke tilfelle. Men det var tydelig at en trengsøkt påvirket hvordan hjernen reagerte på matfotografiene, sier LeCheminant.

En forsøksperson, student ved Brigham Young University (BYU), med elektroder forskerne brukte til å male hjernens respons på mat innen en time etter trening. (Foto: Pressebilde, BYU)
En forsøksperson, student ved Brigham Young University (BYU), med elektroder forskerne brukte til å male hjernens respons på mat innen en time etter trening. (Foto: Pressebilde, BYU)

Referanse:

Neural Response to Pictures of Food after Exercise in Normal-Weight and Obese Women. HANLON, BLISS; LARSON, MICHAEL J.; BAILEY, BRUCE W.; LECHEMINANT, JAMES D. Medicine & Science in Sports & Exercise. 44(10):1864-1870, October 2012. doi: 10.1249/MSS.0b013e31825cade5 Sammendrag her