Sunt med to ting på én gang

Vil du bli sunnere kan det være like smart å slå to fluer i en smekk som å ta én ting av gangen.

Publisert
(Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: Colourbox.no)

Fagfolk og forskere spør seg  hva som best egnet tidspunkt, den berømmelige timingen, for helseråd og veiledning ved livsstilendring.

Lønner det seg å fokusere på små endringer, ett råd om gangen, for å unngå forvirring og overveldelse?

For mange endringer på en gang kan jo tenkes å slå feil. Eller?

Å fokusere på flere sunne ting samtidig kan fungere bra, viser forskerne ved Stanford School of Medicine i California, USA.

Større sjanse

Folk som får råd og veiledning om fysisk aktivitet og kosthold samtidig, har større sjanser for å opprettholde en størst mulig positiv effekt av de to endringene over tid, analyserer forskerne.

- Det kan være særlig nyttig å begynne med begge samtidig, men hvis du vil begrense deg til én om gangen, vurder å starte med fysisk aktivitet først.

Det sier professor Abby King, som har ledet arbeidet med studien, i en pressemelding fra Stanford.

150 minutter aktivitet per uke

Forskerne viser til at de som startet med trening også fikk gode resultater, men ikke så fullt så gode som simultan-gruppen. 

De som kun begynte med kosholdet spiste bedre, hvilket naturligvis også er positivt, men klarte ikke anbefalingene for fysisk aktivitet.

- Med mat har du ikke noe valg, du må spise, men for å trene må du sette av tid i kalenderen, sier King, og påpeker at også de i gruppa som fikk to typer råd samtidig slet litt med treningen i begynnelsen.

Anbefalingene deltakerne jobbet mot var 150 minutter fysisk aktivitet per uke, fem til ni porsjoner med frukt og grønt daglig - og å holde andelen mettet fett under 10 prosent av totalt kalori-inntak.

Ett år - 15 samtaler

Forskerne har sammenlignet resultatene og utviklingen over en periode på 12 måneder med deltakere i grupper som først fikk enten kost- eller treningsråd, og en kontrollgruppe. 

Over ett år hadde deltakerne i alt 15 samtaler med fagfolk som varte fra 15 til 40 minutter, opplyses det i studien. 

Så vil det naturlig nok være individuelle forskjeller, for noen kan det tenkes at en annen framgangsmåte vil gi bedre resultater.

For en del kan det være snakk om mindre justeringer, enten i kosten, eller gjennom økt fysisk aktivitet.

Ikke vektreduksjon i fokus

I studien deltok 200 kvinner og menn over 44 år som ikke oppfylte de daglige anbefalingene om trening og kosthold.

Vektnedgang var ikke hovedfokus i telefon-konsultasjonene.

Deltakerne i studien jobbet først og fremst for å etablere sunnere vaner.

Men professor King og kolleger vil også undersøke nærmere om flere endringer samtidig kan være gunstig når hovedformålet er vektnedgang.

Referanse:

King AC et al (2013). Behavioral Impacts of Sequentially versus Simultaneously Delivered Dietary Plus Physical Activity Interventions: the CALM Trial. Annals of Behavioral Medicine DOI 10.1007/s12160-013-9501-y Sammendrag