De aller fleste deltakerne i studien var kvinner ansatt på et britisk universitet. Det var for vanskelig å få menn til å delta, ifølge Cecilie Thøgersen-Ntoumani.  (Foto: Colourbox)
De aller fleste deltakerne i studien var kvinner ansatt på et britisk universitet. Det var for vanskelig å få menn til å delta, ifølge Cecilie Thøgersen-Ntoumani. (Foto: Colourbox)

30 minutters spasertur kan redde arbeidsdagen din

En halvtimes spasertur midt på dagen gjør stillesittende kontormus i bedre humør, viser ny forskning.

Publisert

Fakta

Studien bygger på svar fra 52 kvinner og 4 menn.

Alle deltakerne drev mosjon i mindre enn 150 minutter i uken.

Kilde: Changes in work affect in response to lunchtime walking in previously physically inactive employees: A randomized trial; Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports; DOI: 10.1111/sms. 12398

Fakta

En britisk gjennomgang av 42 studier viste nylig at det å gå i grupper gir bedre blodtrykk, hvilepuls, kolesterol og BMI.

Ifølge University of East Anglia er konklusjonen at det er «den beste og letteste metoden til å løfte helsen generelt».

Ref.: Is there evidence that walking groups have health benefits? A systematic review and meta-analysist; Br J Sports Med; doi: 10.1136/bjsports- 2014–094157

Hvis du synes det er litt tungt å være på jobben, kan det være du burde få deg litt frisk luft. Ny forskning viser at bare en halv times spasertur tre ganger i uken gjør deg mer fornøyd og mindre stresset.

– Humørendringer kan bedre produktiviteten, og så er det jo viktig for den enkelte, sier Cecilie Thøgersen-Ntoumani, professor ved Curtin University i Australia.

Endrer hele dagen

Thøgersen-Ntoumani har undersøkt 56 ansatte ved University of Birmingham, hvor hun selv har arbeidet.

Ingen av deltakerne rørte seg så mye til daglig, men gjennom 10 uker skulle de gå en tur på 30 minutter tre hverdager, samt to ganger i helgen. Det er den anbefalte minimumsgrensen for bevegelse fra myndighetene.

To dager i uken rapporterte deltakerne om følelsene sine gjennom en app, både morgen og ettermiddag. Appen gjorde det mulig å rapportere følelsene mens de var ferskt i minne; en feilkilde andre forskningsprosjekter har slitt med.

Deltakerne ble i mye bedre humør enn en kontrollgruppe. De opplevde også mindre nervøsitet.

På grunn av innviklede beregninger og analyser kan ikke Thøgersen-Ntoumani sette noe presist tall på forbedringene, men hun anslår at man klatrer et halvt trinn opp en humørskala som går til 5.

Solid undersøkelse

Undersøkelsen får ros fra Anne-Marie Elbe, som forsker på motivasjon og idrettspsykologi ved Københavns Universitet.

– Dette er toppforskere, og det er veldig bra at de har gjennomført en intervensjonsstudie. Resultatene er også oppmuntrende: Det å gå kan nesten alle gjøre, sier Elbe.

Undersøkelsen viser at mosjon i arbeidstiden er til stor hjelp for de ansatte.

Ansatte som er mindre stresset og mer entusiastiske, er trolig mer produktive. Det burde man også undersøke, påpeker Anne-Marie Elbe.

– Man kan måle produktivitet og antall sykedager. Det vil være interessant for arbeidsgivere, mener hun.

Den beste turen

Det er flere ting Cecilie Thøgersen-Ntoumani ønsker å undersøke:

• Om endringene virker over tid

• Om gjelder andre bransjer og stillinger

• Om turen påvirker søvn, livskvalitet, vekt og lignende

• Om det er forskjell på ulike turer, for eksempel i naturen eller i byen

Resultatene er publisert i tidsskriftet Scandinavian Journal of Medicine & Science in sports.

Referanse:

C. Thøgersen-Ntoumani mfl.: Changes in work affect in response to lunchtime walking in previously physically inactive employees: A randomized trial, Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports; DOI: 10.1111/sms.12398 Sammendrag

Helen Elizabeth Brown mfl.: Does physical activity impact on presenteeism and other indicators of workplace well-being?, Sports Med (2011), DOI: 10.2165/11539180-000000000-00000> Sammendrag

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.