Med en robotgressklipper slipper du å klippe gresset selv, men ifølge Norsk entomologisk forening kan slike gressklippere skade det biologiske mangfoldet. (Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix)

Insektekspert advarer mot robotgressklippere

Norsk entomologisk forening mener robotgressklippere truer mangfoldet av insekter. Nå ber de folk kvitte seg med gressklipperne og gå til anskaffelse av ljå.

Tidligere har Pinnsvinhjelpen advart mot at robotgressklippere kan skalpere pinnsvin.

Nå advarer også insektekspert og leder Lars Ove Hansen i Norsk entomologisk forening mot de selvkjørende gressklipperne som blir stadig mer populære. Han mener det biologiske mangfoldet ødelegges av disse gressklipperne.

– Blomstene forsvinner og med dette produksjonen av pollen og nektar som er livsgrunnlaget for de fleste insektene våre. Særlig bier og humler, men også andre insekter er avhengig av nektar i sitt voksne liv, sier Hansen i en pressemelding fra Sabima, som Norsk entomologisk forening er underlagt.

Han har en viktig oppfordring til folk som bruker robotgressklippere.

– De bør kvitte seg med robotklipperen og gå til anskaffelse av ljå eller en gressklipper som kutter gresset høyere. Ljå er det aller beste, da kutter man på gamlemåten. Deretter bør gresset fjernes. Det kan godt legges i kompost. Da kommer blomstene, og deretter sommerfuglene, humlene og biene. Det virker som folk rett og slett hater blomster, sier Hansen.

Han er også kritisk til nordmenns favoritthekker.

– Tuja og sypress er ganske uinteressant for insekter og gir lite bidrag til det biologiske mangfoldet. De bidrar verken med pollen eller nektar og gir lite nytte for andre arter i norsk natur. Jeg har plantet ut hasselhekk på hytta mi, sier insekteksperten.