Temperatur kan forklare tarmtrøbbel

Flere sliter med kronisk betennelse i tykktarmen i kaldere områder av verden enn i varmere strøk. Klimaet kan påvirke forekomsten, tror forskere.

Ulcerøs kolitt

Kronisk betennelsessykdom i tykktarmens slimhinne.

Pasienten får blødninger og diaré. Betennelsen starter oftest, og er mest intens, i den nederste delen av tykktarmen og i endetarmen.

Rammer særlig mennesker mellom 15 og 40 år, men kan forekomme i alle aldere.

Sykdommen opptrer noe hyppigere hos kvinner enn hos menn. Ca. 10 % av pasientene er barn.

I Norge blir det hvert år registrert ca. 10 nye tilfeller per 100 000 innbyggere.

Norske forskere er de første til å undersøke sammenhengen mellom temperatur og den alvorlige tarmsykdommen ulcerøs kolitt, i en ny studie.

Nærmere 1000 personer får hvert år diagnosen i Norge. Betennelsestilstanden  i tykktarmens slimhinne medfører blant annet hyppigere trang til avføring, blødninger og diaré.

Musklene i tarmen irriteres også av betennelsen, noe som kan gi smertefulle sammentrekninger.

Fra tidligere er det kjent at ulcerøs kolitt rammer oftere mot nord på den nordlige halvkule, og mot sør på den sørlige.

En hovedtendens er at flere rammes desto lenger nord eller sør man kommer.

De siste tiårene har dessuten stadig flere fått sykdommen, påpeker forskerne i studien, som er publisert i tidsskriftet BMC Public Health.

Klima som forklaring?

Nå mistenker de at temperatur kan være en mekanisme som forklarer utbredelsen.

Forskernes forklaringsmodell har som utgangspunkt at et kaldere klima gir mindre artsmangfold av mikroorganismer i tarmen.

Dette gir igjen større sårbarhet for utvikling av kronisk tarmsykdom, skriver Folkehelseinstituttet på sin side.

Et av resultatene til de norske forskerne viser at risikoen for å bli rammet synker med ni prosent når temperaturen stiger med én grad.

Tidligere studier har allerede vist at folk i varmere land har et høyere mangfold av bakterier i tarmsystemet enn i kaldere strøk. En mangfoldig bakterieflora i tarmen anses å styrke immunforsvaret.

- Temperatur kan være en nøkkel

Seniorforsker Geir Aamodt ved Folkehelseinstituttet mener studien han har medvirket på, er viktig på to måter:

- For det første at forhold vi ikke selv er herre over, temperaturen, kan ha betydning for å utvikle ulcerøs kolitt.

- Det andre er at temperatur kan være en nøkkel til å forstå mekanismen bak utviklingen av sykdommen, sier Aamodt til FHIs nettside.

Måten de norske forskerne resonnerer på, ligger tett opptil en hygienehypotese som gjerne har vært brukt til å forklare den økte forekomsten av ulcerøs kolitt de senere år:

Hypotesen går i korthet ut på at immunsystemet svekkes, fordi vi i stadig mindre grad eksponeres for mikroorganismer vi har levd side om side med i veldig lang tid.

Aamodt Geir, Bengtson May-Bente, Vatn Morten Harald. Can temperature explain the latitudinal gradient of ulcerative colitis? A cohort of Norway study. BMC Public Health. 2013; 13:530.