Bakteriecocktailar kan bli framtidas medisin

Mikroorganismane i kroppen vår påverkar alt frå psykisk helse til kreftrisiko. Dette kjem til å bli svært viktig i behandling av sjukdommar, trur bioteknologi-ekspert.

Mikroorganismane i kroppen vår er så viktige for oss at dei er å rekne som eit eige organ, ifølgje ny rapport. (Foto: Alex Fidorov©2009, Colourbox)

På skulen lærte vi at kroppen vår er bygd opp av trillionar av menneskeceller av svært mange ulike typar, som blodceller, hudceller, leverceller blant anna.

Dei siste åra har forskarane forstått at kroppen vår også består av svært mange ikkje-menneskelege celler, og at desse faktisk er meir talrike enn våre «eigne» celler (sjå faktaboks).

Desse andre cellene blir med eit samleord kalla for mikrobiomet vårt, og det viser seg at dei har ein svært stor innverknad på oss.

– Mikroorganismane påverkar oss på utruleg mange måtar, det er nesten som ein heller må spørje på kva område dei ikkje påverkar oss, seier direktør Sissel Rogne i Bioteknologinemnda til NRK.no.

– Til og med lynnet vårt kan bli påverka av mikrobiomet vårt, fortel Rogne.

Likevel veit vi svært lite om på kva måtar det påverkar oss:

– Vi veit sjokkerande lite om mikrobiomet vårt, bortsett frå at vi ser at det er eit fantastisk spennande økosystem nede i tarmane våre. Vi har berre så vidt begynt å skrape i overflata, seier Rogne.

Les også: Så mange bakteriar skjuler seg i rørleggersprekken

– Eit nyoppdaga organ

Effekten mikrobiomet har på kroppen vår er så djuptgåande og mangefasettert at det må karakteriserast som eit eige organ, skriv The American Academy of Microbiology i ein ny rapport.

Direktør for Bioteknologinemnda, Sissel Rogne. (Foto: Bioteknologinemnda)

Berre ta noko så fundamentalt som mat. Utan mikrobane som lever i tarmane våre kan vi menneske ikkje bryte ned karbohydrat i kosten.

Mens menneskets arvestoff inneheld berre 20 gen for enzym som kan bryte ned karbohydrat, har ein vanleg tarmbakterie Bacteroides thetaiotaomicron åleine heile 260 slike enzym.

Forskarar har det siste året avdekka korleis mikrobiomet kan ha ei viktig rolle i utvikling av sjukdommar som kreft, diabetes, leddgikt og astma.

Mikrobane ser også ut til å ha meir enn berre ein liten finger med i spelet når det gjeld utvikling av overvekt.

Laboratoriemus utan tarmbakteriar viser seg å bli svært mykje slankare enn normale mus, fordi utan eit mikrobiom går mykje av maten gjennom tarmane på musa utan å bli fordøydd.

Det er også vist i studiar at laboratoriemus som har fått tilført mikrobar frå overvektige mus eller menneske, legg på seg meir enn mus som får overført eit «slankt» mikrobiom.