- HIV-spredning på 1800-tallet

Spredningen av HIV og AIDS kan ha startet allerede på slutten av 1800-tallet. Forskere har tegnet virusets familietre.

"HIV-virus sett gjennom elektronmikroskop. (Foto: C. Goldsmith/Wikimedia commons)"

Ordet AIDS begynte først å dukke opp i vestlige avisoverskrifter på begynnelsen av 1980-tallet. Men spredningen av HIV-virus, som kan føre til sykdommen AIDS, startet mye tidligere.

De senere årene har forskere lagt til grunn at spredningen av viruset mellom mennesker startet i Afrika i løpet av 1930-tallet. Men nå viser deg seg at også denne dateringen kan være for sen.

HIV-epidemien kan nemlig ha kommet i gang så tidlig som i 1880-årene, ifølge en ny studie som er publisert i tidsskriftet Nature.

Gamle biologiske prøver

Til grunn for denne oppsiktsvekkende konklusjonen, ligger en sammenlikning av to nesten 50 år gamle typer HIV-virus.

Forskerne klarte å påvise virusene i to biologiske prøver som stammer fra 1959 og 1960.

Prøvene ble tatt av en mann og en kvinne i Den demokratiske republikken Kongo.

Forskjellig oppbygging

- For første gang kunne vi sammelikne to relativt tidlige varianter av HIV-virus, og dermed lære mer om hvordan viruset har utviklet seg, sier forsker Michael Worobey til National Geographic.

Det viste seg at de to virusene, som begge er såkalte HIV1-virus, sannsynligvis har den samme opprinnelsen. Likevel hadde de en svært forskjellig genetisk oppbygging.

Tegnet familietre

Forskerne begynte så å nøste i hvor lang tid de to grenene av virus måtte ha brukt for å bli så forskjellige.

Forskerne sammenliknet også de nesten femti år gamle virusene med flere hundre nyere former for HIV1-virus.

På denne måten kunne de etter hvert tegne et slags familietre for viruset.

Tegnet familietre

Forskerne argumenterer med at røttene til HIV1-viruset må gå mye lenger tilbake i tid enn tidligere antatt, for at familietreet skal ha rukket å vokse seg slik det er i dag.

De hevder at spredningen av HIV1-viruset i Afrika må ha startet i årene mellom 1884 og 1924.

Urbanisering får skylden

Studien forsøker også å peke på mulige årsaker til at epidemien startet nettopp  i denne perioden. Forskerne knytter sprednigen til dannelsen av kolonibyer i Sub-sahara rundt 1900-tallet.

- Hurtig urbanisering kan ha banet veien for HIV-epidemiens begynnelsen, kommenterer Michael Worobey, som har ledet studien.

Store endringer i bosettingsmønsteret i det koloniserte Afrika kan ha vært en gyllen mulighet for HIV-viruset.

- De endrede forholdene kan ha gitt viruset et mye bedre eksistensgrunnlag, og åpnet for den omfattende spredningen som fulgte, sier Worobey til National Geographic.

Les et sammendrag av studien i Nature

Les en artikkel om studien i National Geographic

Worobey et al. Direct evidence of extensive diversity of HIV-1 in Kinshasa by 1960. Nature DOI: 10.1038/nature07390 (2008).