Myggarten Aedes aegypti er glad i menneskeblod. Svetter du mye, kan du være ekstra utsatt for myggestikk. (Foto: frank60, Shutterstock, NTB scanpix)

Svetter du mye, kan du være ekstra utsatt for myggestikk

Forskere har funnet grunnen til at mygg lettere finner, og er mer tiltrukket av, svette kropper. Oppdagelsen gjør at forskerne kan være på sporet av nye myggmidler.

Hunnmyggen går etter varme, kroppslukt og CO2 vi puster ut når den leter etter blod. Nå har svenske og amerikanske forskere oppdaget hva som skjer når mygg kjenner lukten av svette, og hvorfor svette mennesker oftere blir bitt.

I en ny studie konstaterer forskerne at myggen tiltrekkes av lukten av melkesyre, som finnes i svette.

Forskerne har studert stikkmyggen Aedes aegypti som holder til i tropiske strøk. Den blir også kalt gulfebermyggen fordi den kan være bærer av det dødelige gulfeber-viruset. Forskerne har sett nærmere på en av myggens luktreseptorer. Denne kalles Ir8a, og sitter på myggens antenne.

Resultatene viser at mygg med et ødelagt Ir8a-gen, har mindre sannsynlighet for å bite folk. Ved å fjerne myggens luktreseptor, og dermed luktesans, ble myggens aktivitet redusert til omtrent halvparten dersom en sammenligner med mygg som har en fungerende luktreseptor.

Vil maskere lukten av melkesyre

I studien brukte forskerne en metode som heter CRISPR/Cas9 for å forstyrre myggens luktreseptor. Studien viser at mygg med en mutert og endret versjon av Ir8a ikke lenger er tiltrukket av lukten av melkesyre og andre sure stoffer.

Marcus Stensmyr, forsker ved Institutt for biologi ved Lunds universitet, påpeker i en pressemelding at oppdagelsen kan være et skritt nærmere mer effektive myggmidler:

– Ved å legge til lukt som maskerer lukten av melkesyre og dermed setter Ir8a ute av spill, kan folk forsvinne fra myggens synsfelt, selv når de svetter, sier Marcus Stensmyr.

Målet til forskergruppen er derfor å utvikle en lukt, eller en slags parfyme, som beskytter folk mot myggbitt og sykdommer som malaria, gulfeber, denguefeber og zika-virus.

Oppdagelsen kan også bidra til å forbedre myggfeller. Da må Ir8a bli stimulert i stedet for å bli slått ut – og på den måten kan en kanskje lede myggen inn i fellene.

Foretrekker menneskeblod

Rannveig Margrete Jacobsen jobber som økolog med fokus på insekter ved Norsk institutt for naturforskning (NINA). Hun forteller at arten i undersøkelsen ikke finnes i Norge, men at vi har tilsvarende arter.

Aedes aegypti er myggarten de har brukt i testene. Den finnes ikke i Norge, men det finnes andre Aedes-arter i Norge. Det er totalt 38 arter stikkemygg som er registrert i Norge, sier hun.

Hun forteller at det særlig er Aedes-arter som er plagsomme for oss mennesker, fordi de foretrekker å suge blod fra mennesker fremfor dyr. I artikkelen betegnes dette som at myggen er antropofil, altså tiltrukket av oss mennesker.

Jacobsen forteller at forskerne allerede vet en god del om myggens luktsensorer, og at de bruker dem til å finne frem til mennesker og andre dyr. Forskerne kommer likevel nå med noen nye funn:

– Artikkelen viser at Ir8a-reseptoren er en luktsensor som er spesielt sensitiv for melkesyre. Det er en komponent som er mer fremtredende i menneskelig svette enn i svette fra andre dyr. Dette er et nytt funn ifølge forfatterne, sier hun.

Usikkert om det kan forbedre myggmidler

Hun forteller at sulten etter menneskeblod ikke gjelder all mygg.

– Hanmyggen lever av nektar fra blomster eller andre sukkerkilder, mens det er hunnmyggen som suger blod, sier hun.

Jacobsen forteller videre at hunnmyggen må suge blod for å få nok næring til å produsere egg. Bakparten på hunnmyggen kan romme blod på opptil tre ganger hennes egen vekt.

Hun forteller at ulike myggarter kan foretrekke ulike dyr.

– Noen arter, de antropofile, foretrekker oss mennesker. Atter andre tiltrekkes av pattedyr generelt, mens noen er spesialiserte på andre artsgrupper, for eksempel frosk, sier Jacobsen.

Om funnene i artikkelen kan føre til et mer effektivt myggmiddel, er hun usikker på.

– Kanskje kan kunnskapen om hvilke komponenter i menneskelig svette som er mest attraktive for mygg gjøre det mulig å designe myggmiddel som mer effektivt skjuler akkurat disse stoffene. Om det er kjemisk mulig vet ikke jeg, sier hun.

Joshua I. Raji, Nadia Melo m.fl.: Mosquitoes Detect Acidic Volatiles Found in Human Odor Using the IR8a Pathway, Current Biology , publisert 22. april 2019