Stor isbrem går i oppløsning

Washington (NTB-AP-Reuters): Et stort stykke av isbremmen rundt Antarktishalvøya er gått i oppløsning de siste ukene, og et enda større stykke er i fare, sier forskere.

Satellittbilder viser den svært raske oppløsningen av det store isområdet i Vest-Antarktis. Nesten 415 kvadratkilometer av isbremmen, like mye som hele Oslo, er brutt ned til flytende isblokker.

Isen som nå har brutt sammen utgjorde kanten av Wilkins-isbremmen på Antarktis-halvøya. Denne isbremmen har vært stabil i hundrevis av år. Forskerne frykter at resten av isbremmen nå kan gå i oppløsning, kanskje allerede i neste antarktiske sommersesong.

Wilkins-isbremmen er på vel 13.000 kvadratkilometer, nesten like stor som Buskerud fylke.

Rask oppvarming

- Dette er et resultat av globale oppvarming, sier professor David Vaughan fra det britiske polarinstituttet British Antarctic Survey, og får støtte fra sin amerikanske kollega Ted Scambos ved universitetet i Colorado, som først oppdaget den uvanlig raske oppløsningen av isbremmen i slutten av februar.

Vaughan har tidligere spådd at Wilkins-isbremmen, den største i Vest-Antarktis, vil bryte sammen 15 års tid.

- Jeg hadde ikke ventet at det skulle skje så raskt. Isbremmen henger nå i en tråd, sier Vaughan.

Den vestantarktiske halvøya har opplevd den raskeste temperaturøkningen på jorda de siste 50 årene, med en økning på 0,5 grader for hvert tiår.

Isfjell

Sammenbruddet av isbremmen begynte 28. februar, da et stort isfjell brøt løs. Det utløste en rask oppløsning av isen bak. Det som var et sammenhengende isdekke, ble i løpet av overraskende kort tid forvandlet til frittflytende isblokker, som så ut som de var strødd omkring i vannet.

Amerikanske og britiske polarforskere ble raskt oppmerksom på det som var i ferd med å skje, og rettet flere satellittkameraer mot området. Også et fly ble sendt over for å filme og fotografere det som skjedde.

Havnivået

Isbremmene flyter på havet. Det får dermed ingen direkte virkning for havnivået når de smelter eller går i oppløsning.

Men forskerne mener isbremmene fungerer som en brems for innlandsisen bak. Når isbremmene svekkes eller forsvinner, vil innlandsisen drive raskere mot havet. Det kan i sin tur gi kraftig stigning i havnivået.

Det er om lag like mye innlandsis på den vestantarktiske halvøya som på Grønland. Dersom all isen der skulle smelte, vil det føre til at havnivået stiger sju meter.