Zoom deg inn i stjernehimmelen

Har du noen gang lurt på hvordan 84 millioner stjerner ser ut?

Bildet er navigerbart ved at du zoomer deg inn og ut med pluss- og minustaster. Du kan flytte deg rundt i bildet ved å bruke piltaster og komme tilbake til utgangspunktet ved å trykke på tasten med et hus. (Bilde: ESO/VVV Consortium/Ignacio Toledo/Martin Kornmesser)

Et nytt, enestående bilde viser et ufattelig detaljert nærbilde av sentrum av vår egen galakse.

Det utgjør et atlas over den sentrale delen av Melkeveien.

I likhet med andre spiralgalakser har også vår egen galakse en stor konsentrasjon av stjerner i midten.

Denne stjernekonsentrasjonen kalles en bul. Det nye bildet over Melkeveiens bul rommer 84 millioner stjerner.

Zoome inn

Man kan zoome inn på utvalgte områder og velge stadig høyere oppløsning. Du kan navigere i bildet øverst i denne artikkelen eller gå inn på ESOs hjemmesider.

Det nye bildet er satt sammen av data fra European Southern Observatory (ESO) som med sitt VISTA-teleskop ved Paranal Observatory i Chile kartlegger denne delen av Melkeveien.

Observasjoner av kulen i Melkeveien er vanskelig på grunn av romstøv som dekker for lyset fra stjernene. Derfor bruker ikke astronomene observasjoner fra det synlige spekteret.

- For å kunne se inn i galaksens hjerte må vi observere i infrarødt lys, som blir mindre påvirket av støv, sier en av dem, Dante Minniti ved Pontifical Catholic University of Chile, i en pressemelding fra ESO.

Utsnittet i det zoombare bildet over er vist på et større bilde av Melkeveien, med stjernebildene Skytten (Sagittarius) og Skorpionen (Scorpius) avmerket. (Foto: (Illustrasjon: ESO/Nick Risinger))

173 millioner

Kartleggingen gjennomføres i regi av programmet Via Lactea, der alle dataene gjøres tilgjengelige gjennom ESOs dataarkiv.

Bildet er et av de største som noen gang er laget av stjernehimmelen og har ti ganger flere stjerner enn tidligere bilder av denne delen av Melkeveien.

De ni gigapikslene rommer 173 millioner objekter, hvorav 84 millioner er bekreftet å være stjerner.

Mens du zoomer deg inn på utvalgte deler av bildet kan du filosofere over universets størrelse.

De 84 millionene stjernene representerer bare en avgrenset del av vår egen galakse. Og vår egen galakse er bare en av mange….

R. K. Saito et. al.: “Milky Way demographics with the VVV survey,” Astronomy & Astrophysics, 23. august 2012. Se sammendrag.

Forsidebildet: ESO/VVV Consortium/Ignacio Toledo/Martin Kornmesser