Det nye bildet avdekker detaljer som aldri tidligere er sett i en planetdannende skive omkring en ung stjerne. (Foto: ALMA/ESO/NAOJ/NRAO)

Stjernebilde røper hvordan planeter blir til

Nye bilder viser stjernestrukturer vi aldri før har sett.

Stjernen på bildet heter HL Tauri og er en ung stjerne omgitt av en støvete skive omtrent 450 lysår fra Jorda. Ung vil si at den er litt over en million år gammel.

Ifølge en pressemelding fra European Southern Obseratory (ESO) avdekker bildet overraskende små detaljer om restmateriale fra prosessen som skapte stjernen.

Bildet viser den roterende skiven som omringer stjernen. Den kan fortelle hvor gammel stjernen faktisk er. Men ved å se på det nye bildet mener forskerne at denne virker mer utviklet og moden enn alderen på stjernen skulle tilsi. Det kan tyde på at planetdannelsesprosessen går raskere enn de har trodd til nå.

Bildet er tatt av Romteleskopet Hubble og viser omgivelsene til HL Tauri, en ung stjerne omgitt av en protoplanetariske skive. (Foto: ESA/Hubble and NASA)

En million år ung

- Da vi så bildet for første gang ble vi mildt sagt forbløffet over det utrolige detaljnivået, sier forsker Catherine Vlahakis i en pressemelding.

- HL Tauri er ikke mer enn en million år gammel, men skiven omkring den synes allerede å være full av gryende planeter. Dette ene bildet kommer til å revolusjonere teoriene om planetdannelse, sier hun.

Vlahakis arbeider med ALMA-teleskopet, som har tatt det nye bildet. ALMA, eller Atacama Large Millimeter Array, er det største astronomiske prosjektet noensinne. Teleskopet har 66 antenner med en diameter på mellom sju og tolv meter som peker opp mot himmelen på verdens tørreste sted, Atacamaørkenen i Chile.

Her sammenlignes størrelsen til solsystemet vårt med HL Tauri og dens omliggende protoplanetariske skive. Selv om stjernen er mye mindre enn Sola, strekker HL Tauris skive seg nesten tre ganger lenger ut enn Neptuns bane rundt Sola. (Foto: ALMA/ESO/NAOJ/NRAO)

Observasjonene er de første som er gjort med ALMA i sin nesten endelige konfigurasjon, og bildet er det skarpeste som noensinne er tatt på submillimeterbølgelengder.

- De nye resultatene er et stort skritt framover i studiet av hvordan protoplanetariske skiver utvikler seg og hvordan planeter blir til, skriver ESO i pressemeldingen.