Stjerne med sukker rundt

For første gang er sukker funnet i gassen rundt en stjerne som ligner på sola.

Dette er første gang sukker er funnet i gassen rundt en stjerne. (Foto: (Illustrasjon: ESO))

Det er astronomer ved Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) - et nettverk av observatorier i den chilenske ørkenen - som har gjort den oppsiktsvekkende oppdagelsen.

Sukker er funnet i verdensrommet før, ved en sky i midten av Melkeveien som heter Sgr B2 og i et område som kalles G31.41 0.31, der stjerner holder på å bli dannet.

Men dette er første gang man har sett at denne karbonforbindelsen eksisterer rundt en ung stjerne.

Astronomene fant molekyler av glykolaldehyd, som er en enkel form for sukker, rundt en ung dobbelstjerne ved navn IRAS 16293-2422, som har en masse som er omtrent som solen vår.

Stjernen ligger 400 lysår fra jorden, som er ganske perfekt med tanke på å studere den gjennom observatorier som ALMA.

To av antennene som brukes i ALMA-nettverket. (Foto: ESO/NAOJ/NRAO, A. Quintana/J. Olivares/ALMA)

Livets byggeklosser dukker opp tidlig

Ifølge European Southern Observatory (ESO), viser oppdagelsen at noen av de kjemiske forbindelsene som er nødvendige for å danne liv kan eksistere i et solsystem allerede før planetene dannes.

- I skiven av gass og støv rundt denne nydannede stjernen, har vi funnet glykolaldehyd, som er en enkel form for sukker – ikke så ulik den vi putter i kaffen.

- Dette molekylet er en av ingrediensene i dannelsen av RNA og DNA, som er livets byggeklosser, sier Jes Jørgensen, ved det danske Niels Bohr-instittet, som er studiens hovedforfatter.

Studien som beskriver funnet av molekylene skal publiseres i tidsskriftet Astrophysical Journal Letters.

Sweet Results from ALMA, pressemelding fra ESO