Full fart på Melkeveien

Trodde du at stjernene bare henger der oppe og blinker fredelig? De farter rundt, kolliderer og invaderes av stjerner fra andre galakser, viser en enorm kartlegging av 14 000 stjerner.

"14 139 stjerner samlet på ett himmelkart."

- Melkeveien har hatt et ganske turbulent liv, tydeligvis helt uten rolige perioder, sier den svenske astronomen Birgitta Nordström ved Niels Bohr-instituttet i København.

Nordström har ledet gruppen av svenske, danske og sveitsiske astronomer som gjennom mer enn 1 000 netter over 15 år har studert hele 14 139 stjerner.

Til forskjell fra andre stjernekikkere som foretrekker å undersøke uvanlige og ekstreme stjerner, har teamet med totalt 63 000 observasjoner jobbet seg gjennom alle “kjedelige”, vanlige stjerner i nabolaget. Ved å plotte inn den nøyaktige hastigheten til stjernene, hvor de kommer fra og hvor de går, har astronomene funnet ut hvordan Melkeveien så ut millioner av år siden og hvordan den vil utvikle seg i framtiden.

Urgamle stjerner

- For første gang kan vi studere Melkeveiens historie med et stort og representativt materiale av de mest typiske stjernene i galaksen, nemlig de som er av samme type som vår egen sol, sier Nordström.

- Sol-lignende stjerner, såkalte F- og G-stjerner, er stabile og blir svært gamle. Noen er mer enn ti milliarder år gamle - dobbelt så gamle som Sola og nesten like gamle som universet.

Galaksekartet viser at det er mer fart på stjernehimmelen enn man har trodd. Mens Sola stort sett har gått sine fredelige runder på 225 millioner år rundt galaksekjernen, har andre stjerner hatt et hardere liv etter diverse kollisjoner med gasskyer, supernovaer eller svarte hull.

De eldste er raskest

Stjernene beveger seg fortere i forhold til hverandre enn antatt, og de eldste stjernene er de aller raskeste. Mange stjerner har også innvandret fra andre deler av galaksen, og Melkeveien selv har vært i sammenstøt med andre galakser.

I tillegg til stjernebane og fart sjekket astronomteamet også hva slags grunnstoffer som fantes i stjernene.

- Noe av det som har overrasket oss mest, er at det ikke er så stor forskjell på vår egen relativt unge sol og de gamle stjernene i Melkeveien, forteller Birgitta Nordström.

Dramatisk historie

"Birgitta Nordström"

I “The big bang” ved universets begynnelse ble det bare dannet hydrogen og helium, mens tyngre grunnstoffer kom til senere. Derfor har man regnet med at de eldste stjernene ikke hadde noe særlig av tunge grunnstoffer. Men det har de, viser de nye funnene.

- Det må skyldes at galaksen tidlig også fikk tunge grunnstoffer - og det endrer avgjørende på vår oppfatning av Melkeveiens historie, sier Nordström.

- En sak er klar: Melkeveiens historie er mer dramatisk enn vi tidligere har trodd.

B. Nordström, M. Mayor, J. Andersen, J. Holmberg, F. Pont, B. R. Jørgensen, E. H. Olsen, S. Udry og N. Mowlavi: The Geneva-Copenhagen survey of the Solar neighbourhood; Ages, metallicities, and kinematic properties of ~14 000 F and G dwarfs.

Les mer?