Solsystemets storebror

Astronomer har tatt de første direkte bildene av en gruppe planeter i bane rundt en annen stjerne. De håper etter hvert å finne en planet som er beboelig.

Stjerna har det sjarmerende navnet HR 8799. Den kan så vidt skimtes på nattehimmelen – og bare av de som bor langt unna lys fra byer, eller som har et lite teleskop eller en kikkert.

Selv om den ligger i nabolaget, er den ufattelige 130 lysår unna oss. Hvis du vil finne den, må du lete i stjernebildet Pegasus.

HR 8799 har 1,5 ganger så stor masse som vår egen sol, men den lyser fem ganger sterkere og er relativt ung – rundt 60 millioner år.

Nå er det svært mye som tyder på at den har minst tre planeter som går i bane rundt seg – og de har det ikke vært lett å få øye på.

Eksoplaneter

Du har kanskje hørt om oppdagelser av planeter i andre solsystemer, eksoplaneter, tidligere. Så langt er det faktisk funnet over 300 av dem. Men de har ikke blitt observert direkte.

Planetsystemet HR 8799. Dette fargebildet ble produsert av infrarødt og nær infrarødt lys. Massen til de tre planetene er beregnet til mellom 7 og 10 ganger Jupiters masse. (Foto: National Research Council Canada)

De siste 13 årene har de dukket opp som perler på en snor. Astronomene har oppdaget dem indirekte.

Enten ved å observere hvordan stjerna de sirkler rundt vipper eller vakler litt på grunn av tyngdekraften fra planeten i bane.

Eller ved å registrere hvordan lyset fra ei stjerne blir litt svakere når en planet passerer foran den.

Problemet med å fotografere en planet som svirrer rundt en stjerne langt unna, er at lyset fra stjerna fullstendig drukner det lille lyset som sendes ut fra planeten.

Det blir litt som å prøve å se en fyrstikkflamme ved siden av en flomlyskaster som står noen kilometer unna.

Store planeter

Etter hvert som teleskopteknologien blir bedre, blir det også mulig å skille det svake lyset fra planetene fra det sterke stjernelyset.

Planetene som har blitt avbildet rundt HR 8799 antas å være mellom 7 og 10 ganger Jupiters masse – altså store saker. Som i vårt eget solsystem, ligger de minste planetene innerst, og de største ytterst.

Skjematisk presentasjon av planetsystemet HR 8799. En ring av støv har også blitt lagt til. (Illustrasjon: National Research Council Canada)

De tre planetene ligger henholdsvis 25, 40 og 70 ganger avstanden mellom sola og jorda i forhold til sin egen stjerne.

Den ytterste planeten befinner seg like innenfor en disk av støv og klumper, som minner om Kuiperbeltet i vårt eget solsystem.

- På noen måter virker det som dette planetsystemet er en oppskalert versjon av vårt solsystem, i bane rundt en større og lysere stjerne, står det i pressemeldingen fra Gemini Observatory.

Vanlig?

Observasjonene er gjort med Gemini North telescope og W. M. Keck Observatory, begge på vulkanen Mauna Kea på Hawaii.

Dataene viser at planetene beveger seg sammen med, og i bane rundt stjerna.

Oppdagelsen ble gjort i forbindelse med en undersøkelse av 80 unge, støvete og massive stjerner i vårt eget nabolag i galaksen.

Astronomene hadde bare sett på noen få stjerner, noe som kan tyde på at det er relativt vanlig med planeter på i jupiteraktige størrelser i avstander fra stjerner tilsvarende de største planetene i vårt eget solsystem.

Forskerne kommer i alle fall til å se nærmere på dette nabosolsystemet i fremtiden.

Den virkelig store drømmen for en astronom på planetjakt er å oppdage jordlignende planeter, men det vil kreve spesialiserte teleskoper som ikke har kommet lenger enn til tegnebrettet foreløpig.

I framtida vil det kanskje bli mulig for astronomene å si mer enn at en planet er beboelig – kanskje kan de fortelle oss at de har funnet en planet som er bebodd…

Fomalhaut b

Samtidig med offentliggjøringen av planetfamilien rundt HR 8799, kommer også et spennende bilde fra romteleskopet Hubble, av en planet i bane rundt en annen stjerne.

En annen forskergruppe har samtidig tatt bilde av en planet i bane rundt stjerna Fomalhaut. Planeten ligger like innafor et stort støvbelte som går rundt stjerna. Planeten bruker rundt 870 dager år på sin bane. (Foto: Paul Kalas, University of California, Berkeley)

Denne stjerna heter Fomalhaut, og befinner seg 25 lysår unna i stjernebildet Den sydlige fisk.

Planeten, som har fått navnet Fomalhaut b, antas å være mindre enn tre ganger Jupiters masse.

Romteleskopet Hubble har tatt et bilde som viser et belte av støv og klumper (den lyse ovalen) rundt stjerna Fomalhaut. Planeten (uthevet) feier veien innenor dette støvbeltet. En koronograf blokkerer ut lyset fra stjerna i midten, som er 100 millioner ganger lysere enn planeten. (Foto: Paul Kalas/UC Berkeley, NASA, ESA)

Dersom observasjonene er korrekte, er dette det objektet med minst masse, og det kjøligste objektet som er fotografert utenfor vårt eget solsystem.

Begge funnene ble publisert i siste utgaven av tidsskriftet Science, og markerer en ny tid for planetjegerne.

Dette bildet viser også planeten rundt Fomalhaut. (Foto: Paul Kalas, University of California, Berkeley)

- Æraen for direkte avbilding er endelig her, sier astronomen Ray Jayawardhana fra University of Toronto i Canada, til tidsskriftet Science.

Christian Marois, Bruce Macintosh, Travis Barman, B. Zuckerman, Inseok Song, Jennifer Patience, David Lafrenière og René Doyon; Direct Imaging of Multiple Planets Orbiting the Star HR 8799; Science Express Research Articles; 13. november 2008; DOI: 10.1126/science.1166585.

Paul Kalas, James R. Graham, Eugene Chiang, Michael P. Fitzgerald, Mark Clampin, Edwin S. Kite, Karl Stapelfeldt, Christian Marois, and John Krist; Optical Images of an Exosolar Planet 25 Light-Years from Earth; Science Express Research Articles; 13. november 2008; DOI: 10.1126/science.1166609.

Mark S. Marley;  Exoplanets—Seeing Is Believing; Science; 13. november 2008; DOI: 10.1126/science.1167569.

Gemini Observatory: Gemini releases historic discovery image of planetary ”first family”