Steinaldermannen Ötzi kan avsløre hemmeligheter

Rundt 5 300 år etter at han døde, kan nå forskerne avsløre stadig flere av hemmelighetene til steinaldermannen Ötzi som ble funnet frosset i Alpene.

Det er rundt 12 år siden mannen ble funnet frosset på 3 000 meters høyde i Alpene. Svært mange spørsmål om mannens liv og dødsfall står i dag fortsatt ubesvart, men nå kan nye metoder gi forskerne stadig flere svar.

Steinaldermannen ble først oppbevart i frossen tilstand, inntil forskerne for snart fem år siden valgte å tine ham opp.

Ötzi befinner seg i dag i arkeologimuseet i den sør-tyrolske byen Bolzano nord i Italia, og titusener av turister finner hvert år veien hit.

Funnet av ektepar

“Ismannen” ble funnet fullstendig nedfrosset av tyskeren Helmug Simon og hans kone på Similaun-breen i fjellområdet mellom Italia og Østerrike, nær Ötztal-dalen i 1991.

Ved første øyekast trodde de den godt bevarte døde kroppen var en fjellvandrer som var omkommet. Men forskere fant raskt ut at liket tilhørte en mann som vandret rundt omkring for 5 300 år siden.

Genetikere, botanikere og andre eksperter forsøker nå å finne ut mer om steinaldermannens liv. Det meste står fortsatt ubesvart, men nye metoder som DNA-bruk og analyse av tannemalje gir nå resultater.

Mellomeuropeer

Det siste prosjektet til forskerne i Bolzano og Oxford er å ta i bruk DNA-tester for å finne ut mer om steinaldermannens etniske bakgrunn. De første resultatene er ventet i løpet av noen måneder.

- Det eneste vi vet fra tidligere DNA-tester hittil, er at han er mellomeuropeer. Gjennom våre nye metoder kan vi nå lære mer om hans opprinnelse, sier forskeren Peter Pramstaller ved Bolzanos institutt for genetisk medisin.

Resultater fra tannemalje, jord- og vannprøver har allerede bevist at Ötzi trolig vokste opp i Pustertal-regionen sør for Alpene, og at han forlot hjemdalen da han var 20-30 år gammel.

- Sjaman

Arkeologer tror han kan ha vært sjaman. Mannen brukte medisinsk sopp, og hadde tatoveringer som ser ut til å ha blitt benyttet som en tidlig form for akupunktur for å behandle artritt.

Ved hjelp av røntgenbilder i 2001 avdekket forskerne en pilspiss i en av mannens skuldre. DNA-tester har avdekket spor av blod fra fire forskjellige personer på Ötzis klær, og han har et dypt kutt mellom pekefingeren og tommelen, trolig som følge av kamp.

Professor Walter Leitner ved universitetet i Innsbruck tror Ötzi var offer for en sammensvergelse og ble drept av sin egen stamme. Ötzi ble 45 år gammel, noe som var mye på den tiden.

Forbannelse?

Hittil har ingen forsker klart å finne ut mer om Ötzis død. Samtidig svirrer det rykter om at det ligger en forbannelse over dem som fant steinaldermannen.

En av de første som tok på den døde mannen, rettslegen Rainer Henn, døde i en bilkollisjon da han var på vei for å forelese om Ötzi. En fjellguide som hjalp til med å finne steinaldermannen, falt utfor et stup og døde, og en journalist som filmet utgravingen ved isbreen, døde av kreft.

I fjor høst omkom mannen som først fant Ötzi, Helmut Simon, nær stedet der han fant steinaldermannen. Ifølge politiet hadde Simon trolig falt 100 meter og omkom under nedfarten fra 2 365 meter høye Geisskarkopf i Østerrike. Simon ble funnet død av en jeger etter en uke. Snøfall og tåke vanskeliggjorde letingen.

Professor Walter Leitner hadde samme dag som Simon døde, med seg en gruppe amerikanske journalister like i nærheten. De måtte reddes med helikopter da de plutselig ble overrasket av en storm.

Mumiens straff

- Neste dag, da jeg kom tilbake til instituttet, sa folk, «har du hørt at Helmut Simon forsvant i fjellet?». Det var da jeg begynte å føle meg litt uvel, sier Leitner.

Arkeologen og professoren sier videre at Simon ble så beveget av funnet av ismannen og han tok det som et tegn på at han burde bli kristen.

- Men hvorfor skulle mumien straffe ham for det? Det henger ikke sammen, sier Leitner.