Aspargesen har et fredelig, lysegrønt ytre. Men den inneholder den svovelholdige aspargessyren som får toalettbesøket til å være en illeluktende affære. Colourbox

Spør en forsker: Hvorfor stinker urinen når man har spist asparges?

Mat kan ha illeluktende konsekvenser. Vi promper av kål og lukter av hvitløk. Asparges kan få urinen til å lukte fælt. Flere lesere ber om en forklaring.

«Nå som tiden for å spise asparges er i full gang, undrer det meg igjen at hvis man skal på toalettet for å tisse, så stinker hele rommet av asparges, selv om det bare er gått en halv time etter man har spist dem. Hva er det for et stoff i asparges som er så kraftig?» spør René Rose i en e-post.

Bent Esbensen spør hvorfor aspargeslukten kommer ut gjennom urinen, mens hvitløk kommer ut av andre kanaler.

Lukter av svovel

Vi sender spørsmålene videre til Karsten Olsen, som er førsteamanuensis i matvarekjemi ved Institut for Fødevidenskab ved Københavns Universitet.

– Asparges inneholder asparagessyre, som er en svovelholdig organisk syreforbindelse. Når syren blir brutt ned, skilles det ut svovelholdige forbindelser. Det er de som får urinen til å lukte, forteller han.

Svovelforbindelser stinker i en rekke forskjellige sammenhenger – blant annet hos stinkdyr og i tarmgass, dårlig ånde, hvitløk og stinkbomber.

Karsten Olsen forklarer at det stor forskjell på hvordan hver enkelt svovelforbindelse binder seg til kroppen. Aspargessyre er svært vannløselig – derfor binder den seg til urinen.

Hvitløk inneholder derimot enzymer som frigis når løken presses og som påvirker svovelforbindelsene slik at de absorberes i blodet. Det er grunnen til at stanken kommer via svette og utpust.

Enzym

Enzymer antar for det meste form av proteiner. Funksjonen er å sette opp farten på kjemiske reaksjoner i levende organismer. Uten enzymer ville det for eksempel ta kroppen vår en evighet å fordøye maten.

Lukter allerede etter femten minutter

En oppsiktsvekkende artikkel sammenlignet urin og DNA. Det viste seg at alle skiller ut det illeluktende svovelet fra aspargesen – men bare halvparten av oss kan lukte det. (Foto: Colourbox)

Det virker også merkelig at lukten setter seg i urinen så raskt. Det skyldes ifølge Karsten Olsen at svovelforbindelsene fra aspargessyren er svært lette å bryte ned. Det kan faktisk ta så lite som et kvarter.

Friske asparges er spesielt virkningsfulle. Olsen forteller at særlig de hvite aspargesene inneholder mye aspargessyre fordi de bruker lengre tid på å vokse.

– Man kan aldri helt fjerne de svovelholdige forbindelsene, men jo lengre tid man bearbeider aspargesen, desto mindre vil den lukte. Man kan for eksempel koke aspargesen og dermed ødelegge svovelforbindelsene.

DNA

DNA står for DeoxyriboNucleic Acid. DNA er en såkalt nukleinsyre. Den inneholder all den genetiske informasjonen som koder for de mange prosessene som blir til kroppen vår.

Ikke alle opplever lukten

Det er ikke noe galt med deg hvis du aldri har opplevd en slik lukt. Det er faktisk bare omtrent halvparten av oss som er disponert for det.

Inntil for noen år siden trodde forskerne at noen er genetisk disponert til å skille ut de svovelholdige forbindelsene, men det viste seg at det bare er noen kan lukte svovelforbindelsene fra aspargesen – både fra egen og andres urin.

Alle skiller ut svovel fra asparges

– For om lag ti år siden ble det publisert en artikkel som viste at alle mennesker skiller ut de svovelholdige forbindelsene, sier Olsen.

Men hvorfor kan ikke alle oppleve lukten?

Forskerne løste gåten ved å DNA- og urinteste en rekke forsøkspersoner. Deretter gjennomførte forskerne en blindtest, hvor de lot forsøkspersonene lukte på en rekke urinprøver.

Konklusjonen var at luktesansen varierer fra person til person. Alle som har spist asparges, skiller ut svovelforbindelser gjennom urinen, men det er bare halvparten som er genetisk disponert til å kunne lukte det.

Ifølge Karsten Olsen er det nesten umulig å hvem som kan lukte aspargesurin. Den genetiske forskjellen henger verken sammen med kjønn eller rase, men er fullstendig tilfeldig.

____________________