Spør en forsker: Når mistet fuglene tennene sine?

Det er ikke mange tenner igjen i nebbet til fuglene. Men når mistet de dem? spør en leser.

Da fuglene gikk over til å spise gress og blader, mistet de behovet for å ha tenner. (Foto: Colourbox)

Hva er krittiden?

Krittiden er en geologisk periode som varte fra for 145 millioner år siden til for 65 millioner år siden.

Klimaet var varmt, noe som ga høyere vannstand i verdenshavene og dermed også store innlandshav rundt om på jorden. Mange av disse havene var bebodd av store marine reptiler, som paleontologer kan finne fossilene etter i den gamle havbunnen.

Krittiden ga også opphav til fugler og pattedyr som arvet jorden etter at dinosaurene døde ut for 65 millioner år siden. Det var meteornedslaget på Yucatan-halvøya som markerte slutten på krittiden.

Nicolas fra Aarhus i Danmark har en amazonaspapegøye som heter Pip-hans. Den skal man ikke stikke fingrene inn til. Fuglen har et kraftig bitt, men ingen tenner. Det er det ingen fugler som har.

Det har fått Nicolas til å spørre: «Hvis fugler stammer fra dinosaurene, må de ha hatt tenner en gang. Når mistet de dem?» .

Hadde tenner for 65 millioner år siden

Videnskab.dk har sendt spørsmålet videre til professor i biologisk mangfold ved det danske Statens Naturhistoriske Museum, Jon Fjeldså, som er ekspert på fuglenes utviklingshistorie.

– Fuglene mistet tennene da den store meteoren rammet Yucatan-halvøya for 65 millioner år siden, forteller Fjeldså.

Fugler med tenner døde ut

Inntil for 65 millioner år siden hadde de fleste fugler tenner. De var delt opp i tre grupper – Palaeognathae, Ornithurae og Enantiornithes.

Det var bare medlemmene av Palaegnathae (de strutselignende fuglene) som ikke hadde tenner. De hadde mistet dem omtrent 35 millioner år tidligere – altså for omkring 100 millioner år siden, i den tidlige krittiden.

Alle artene i de to andre gruppene hadde tenner. Det gjelder blant annet Hesperornis, som paleontologer har funnet mange godt bevarte fossiler av.

– Men de døde ut da meteoren traff jorden for 65 millioner år siden. Det har antagelig bare vært ganske få utviklingslinjer tilbake av Palaegnathaene, som dermed ble stamfedre til alle de moderne fuglegruppene (Neognthae). Derfor har ingen fugler hatt tenner siden for 65 millioner år siden, forklarer Jon Fjeldså.

Vegetarianerfugler trengte ikke tennene

De strutselignende fuglene mistet tennene da de ble vegetarianere.

Før det var fuglene kjøttetere og hadde spisse, kjegleformede tenner, som dinosaurene.

– Da fuglene gikk over til å spise gress og blader, trengte de ikke lenger tenner. Se for eksempel på en struts – den trekker løs en gresstust og kaster den ned i svelget med et kast med hodet. Det samme gjorde fortidens strutselignende fugler, som er stamfedre til alle moderne fugler. Forarbeid av maten foregikk i magen, i kråsen, og ikke i munnen, sier Fjeldså.

Høner kan fremdeles få tenner

Genene for tenner har ikke forsvunnet helt fra DNA-et til fuglene.

Høner og ender er, nest etter strutsefuglene, de mest primitive nålevende fuglene. De har fremdeles anlegg for tenner, som imidlertid aldri utvikles på grunn av skinnet på nebbet.

Nysgjerrige forskere har imidlertid klart å endre på dette. De har skapt kyllinger som har utviklet en perlerad av hvite tenner.