Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
- Det viktigste er at de eldre har det morsomt, sier Ellen Brox. Hun er seniorforsker på forskningssenteret NORUT i Tromsø, og utvikler TV-spill for godt voksne.
Men det er omtanke bak moroa også. Disse TV-spillene må du bruke hele kroppen for å spille.
De eldre synes det er gøy å røre på armer og bein for å samle skatter på TV-skjermen. Da kommer også kroppen i form. Men ikke bare den.
- Forskning viser at også hjernen fungerer bedre, sier Brox.
Det er kombinasjonen av hjernetrim og kroppstrim i det som kalles exergaming eller datatrening som gir denne effekten.
Slike dataspill tar i bruk kontroller der du gjør større kroppsbevegelser. Håndkontroller merker når du rører på armene, trykkfølsomme matter fanger opp fotarbeidet og kameraer kan se hvordan hele kroppen rører på seg.
- Vi prøver også ut smartmobiler som kan registrere bevegelse ved å måle akselerasjon, forteller Brox.
Trene på nett
Hun deltar i prosjektet Join-In i det europeiske programmet Ambient Assisted Living. Idéen er å gi eldre en mulighet til å trene hjemme, men likevel i et sosialt fellesskap ved å koble spillerne sammen over internett.
- Å ha faste treningsavtaler og trene sammen er viktig for ikke å miste motivasjonen. Nettspilling kan gi denne muligheten også til eldre som ikke så lett kommer seg ut, sier Brox.
For stort tempo
Hun har også vært med på å prøve ut treningsspill på et eldresenter. Deltakerne fikk prøve seg med spillkonsollen Nintendo Wii. Den har en fjernkontroll som kan fange opp armbevegelser.
- Vi fant ut hva de eldre likte, og hva de ikke likte. I utgangspunktet hadde de det veldig morsomt. De likte også å kunne følge med på sitt eget framskritt over tid, sier Brox.
- Men tempoet i spill som Wii Mario Cart er altfor stort. De eldre har ikke sjanse til å følge med på alt som skjer, fortsetter hun.
Utformet av fagfolk
Annonse
Dette er grunnen til at Brox og kollegene hennes nå vil utvikle nye treningsspill som er spesielt tilpasset eldre.
- Spillene skal ha enkel grafikk, og bare gi en oppgave om gangen. Ennå myldrer vi idéer, men kanskje får spillerne oppgaver som å strekke seg for å hente ned gjenstander, eller flytte dem fra en hylle til en annen, forteller hun.
Både bevegelsene som spillet oppfordrer til og de mentale utfordringene er viktige. De blir utformet i samarbeid med blant annet fysioterapeuter og sykepleiere.
Alle stiller likt
- De eldre skal se seg selv og de andre spillerne i nettverket som avatarer på skjermen.
- En fordel for eldre med bevegelseshemminger er at de kan gjøre små bevegelser med kontrollene som omsettes i større bevegelser på skjermen. Dermed stiller alle likt i den virtuelle verdenen, sier Brox.
Dataskrekk ingen hindring
- Spillene skal utvikles i et samarbeid mellom NORUT, Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin i Tromsø og Carlow University utenfor Dublin. Vi skal bruke åpne løsninger som blir billige for brukerne, fortsetter hun.
Et viktig poeng er at brukerne ikke skal tenke på treningsspillet som et dataspill. Boksen skal kobles til TV-apparatet, og startes med den vanlige fjernkontrollen.
- De eldre trenger ikke å tenke på at dette er en PC. Også eldre med dataskrekk skal kunne bruke disse spillene, sier Brox, og illustrerer denne strategien med en historie.
- En eldre dame fortalte meg at hun aldri brukte datamaskin. Hun spilte bare kabal - på skjermen!