Selv camping i korte dager om vinteren gir en mer naturlig døgnrytme. (Foto: Claes Grundsten/Bildhuset/TT/NTB scanpix)
Selv camping i korte dager om vinteren gir en mer naturlig døgnrytme. (Foto: Claes Grundsten/Bildhuset/TT/NTB scanpix)

Telttur midt på mørke vinteren kan gi bedre søvn

Å sove ute i naturen kan endre døgnrytmen vår, selv når det er lite dagslys.

Published

Sover du ekstra godt ute i naturen? Du er ikke den eneste. I en amerikansk studie sovnet deltakerne på telttur tidligere enn i byen.

Om vinteren sov de lenger, mens om sommeren spratt de opp av liggeunderlaget tidligere om morgenen.

Kroppen tilpasset seg dagslyset og deltakerne kom nærmere en naturlig døgnrytme.

Forskning.no har tidligere skrevet om at en telttur kan gi bedre søvn. Nå har de samme forskerne ved amerikanske University of Colorado gått grundigere til verks og undersøkt om årstid har noe å si for søvnen.

Det er lett å tenke seg at folk sover bedre i Rocky Mountains-fjellene enn hjemme fordi de får mer dagslys utendørs om sommeren.

Men også en telttur midt på svarte vinteren viser seg å kunne endre døgnrytmen.

Tidlig til sengs

Studien sammenlignet søvnen hos fem deltakere på en ukes telttur i desember med søvnmønsteret deres i byen.

På teltturen fikk de ikke lov til å bruke kunstig lys, verken lommelykter eller mobiltelefoner. Dermed ble timene i mørket atskillig flere enn de var vant til.

Nå er det riktignok ikke norske forhold i delstaten Colorado i USA, som ligger mye lenger sør enn Norge. Ved vintersolverv er dagene bare fem og en halv time kortere enn om sommeren.

Likevel påvirket årstida deltakerne.

Den største forskjellen mellom soving ute og hjemme så forskerne i nivåene av søvnhormonet melatonin.

Melatonin lages i kroppen og spiller en vesentlig rolle for å regulere døgnrytmen vår. Produksjonen av dette hormonet stimuleres av mørke og hemmes av dagslys.

Mens det er dag og du skal være våken, er det lave melatoninnivåer i kroppen. Men bruk av elektrisk lys til langt utpå kvelden kan forsinke produksjonen og dermed lure kroppen til å tro at det ennå ikke er natt.

Morgenfugl

Når deltakerne sover i telt, øker produksjonen av melatonin to og en halv time tidligere om kvelden enn når de er hjemme. Dermed blir det lettere å legge seg tidlig.

Forskerne sammenlignet resultatene med den forrige studien sin fra 2013, der noen andre deltakere var med på en ukelang telttur om sommeren.

Også om sommeren startet melatoninproduksjonen tidligere på kvelden. I denne årstida avtok den dessuten tidligere om morgenen. Dermed våknet de tidligere.

Om sommeren sov deltakerne like lenge ute og inne. I vintermørket sov deltakerne derimot to timer lenger i telt enn hjemme, noe forskerne tror kan skyldes alt fra at de tilbrakte mye tid i soveposen for å holde varmen til at de var mer i aktive enn de pleide i løpet av dagen.

Mengden lys deltakerne fikk var langt større enn hjemme, både om sommeren og om vinteren. Armbåndet de hadde på seg målte hvor mye lys de ble eksponert for.

De fikk 13 ganger så mye lys ute om vinteren. Om sommeren fikk de fire ganger mer lys enn hjemme, viste den forrige studien forskerne gjorde.

Syvsoving i helgene ødelegger

Forskerne er ikke de første som hevder at vår naturlige døgnrytme kan tilbakestilles relativt raskt, men det er få andre som har utforsket om det å sove i naturen kan hjelpe.

Amerikanerne gjorde også en ny sommerstudie, denne gangen for å sammenligne søvnmønsteret i helger og på ukedager. 14 deltakere var hjemme på ukedagene. Så dro ni til fjells i helga mens resten holdt seg rundt huset.

Mange legger seg seinere og sover lenge i helgene. Slik var det også for gruppa som ble i byen.

Mens de som dro på helgetur med telt, la seg på omtrent samme tidspunkt som på ukedagene. Slike faste leggetider er noe eksperter anbefaler for å bedre søvnen.

Nivået av melatonin, altså det søvnhormonet som skrur seg på når natta nærmer seg, økte også tidligere på kvelden i skogen enn for gruppa som ble hjemme.

Noen har hevdet at elektrisk lys gjør at vi skaper en evig sommer i oss, med en kunstig døgnrytme der vi sover mindre enn det som er naturlig om vinteren.

Selv om forskerne fant at vi sover omtrent like lenge ute og inne om sommeren, er kroppen likevel ikke helt i sommermodus under lampene i byen, hevder de.

Melatoninproduksjonen var nemlig ulik. Den økte nesten halvannen time tidligere i helga ute sammenlignet med i byen.

Kunstig lys stanser ikke dagslyset

Dette er svært små studier, med bare fem deltakere i vinterstudien og 14 deltakere i sommerstudien. Deltakerne i sommerstudien ble dessuten ikke tilfeldig fordelt i grupper, de kunne selv velge om de ville dra på telttur. Studiene kan derfor ikke si noe sikkert om effekten av en telttur verken om sommeren eller vinteren.

Det moderne livet med mye elektrisk lys og elektroniske duppeditter om kvelden forstyrrer den naturlige døgnrytmen vår, mener forskerne. Flere studier har vist dette.

Men det er kanskje ikke sterkt nok til å ødelegge effekten av å være ute i naturen om sommeren. I motsetning til i forrige studie for noen år siden fikk deltakerne i den nye sommerstudien lov til å bruke lommelykt. Likevel klarte kroppen altså å endre døgnrytme.

En svensk studie tydet på at du kan sove godt om natten selv om du glaner mye på nettbrett om kvelden – bare du får nok dagslys eller annet lys først. Vi kan muligens være mindre følsomme for elektronikkens negative innvirkning på søvnen om sommeren, tror de svenske forskerne.

Enn så lenge holder de amerikanske forskerne likevel på rådet om mindre elektrisk lys om kvelden.

 

Referanse:

Ellen R. Stothard mfl: Circadian Entrainment to the Natural Light-Dark Cycle across Seasons and the Weekend. Current Biology 27, 20. februar 2017. DOI: 10.1016/j.cub.2016.12.041.