Kveldslys forstyrrer søvnhormon

Vanlig innendørs belysning kort før sengetid reduserer mengden av melatonin, et hormon som påvirker kroppstemperatur, blodtrykk og glukosenivå. Dempet lys er sunnere.

Publisert
(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)
(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)

Lys og lamper har gjort det mulig for oss å strekke dagen lenge etter at sola har tatt kvelden.

Men å bli badet i lys etter at dagslyset er borte kan ha negative helsefølger, mener amerikanske søvnforskere som har sett på virkningen av vanlig innendørslys kort før sengetid.

- Vår undersøkelse viser at vanlig rombelysning har en sterkt reduserende effekt på hormonet melatonin. Dette kan påvirke søvnkvalitet og kroppens evne til å regulere kroppstemperatur, blodtrykk og glukosenivåer.

Det sier Joshua Gooley, assisterende professor ved Harvard Medical School og hovedforfatter av studien, i en pressemelding.

- Regulerer søvnrytme

Melatonin skilles ut av epifysen (pinealkjertelen) i hjernen, og er sentral i å regulere søvnrytme og innstillingen av kroppens ”organklokker”.

Hormonet produseres bare når det er mørkt. Gooley og hans kolleger ville derfor undersøke om kunstig innendørsbelysning hadde noen effekt på hormonproduksjonen.

I studien ble 116 testpersoner i alderen 18-30 år fulgt over en periode på fem dager. Deltakerne ble delt i to grupper som ble eksponert for vanlig rombelysning (over 200 lux) eller avdempet lys (mindre enn 3 lux) i til sammen åtte timer før sengetid.

Blodprøver ble tatt en eller to ganger hver time for å overvåke melatonin-nivåer.

Forkortet melatonin-produksjon

I forkant av søvnperioden begynner kroppen å produsere melatonin, men funnene viste klare forskjeller mellom de to testgruppene.

Normal rombelysning gjorde at melatonin-utskillelsen ble forsinket med omtrent halvannen time, og førte dermed til en sterkt forkortet melatonin-periode i forhold til forsøkspersonene som hadde dempet belysning.

Bedre var det ikke å la sengelampa lyse gjennom natta: Normalt lys i søvnperioden dempet melatonin-produksjonen med over 50 prosent.

- Disse resultatene tyder på at rombelysning har en klart hemmende effekt på melatonin-nivåer, og forkorter kroppens indre oppfatning av nattlengde, konkluderer forskerne i rapporten.

Potensiell helserisiko

Kroppsklokka går med andre ord galt i forhold til den faktiske natta – men hva er problemet med det?

- Det er framsatt hypoteser om at kronisk lysreduksjon av melatonin kan øke relativ risiko for enkelte typer kreft, og melatonin-reseptorgener har vært knyttet til type 2 diabetes, påpeker Joshua Gooley.

- Våre funn kan være helsemessig viktige i forhold til skiftarbeidere.

Gooley mener videre forskning er viktig for å studere effektene av melatonin-reduksjon, blant annet som risikofaktor for brystkreft, og påvirkningen på blodsukkernivå.

I mellomtiden kan det kanskje være en ide å skifte til en svakere pære i sengelampa – for å hjelpe nattesøvnen på vei.

Referanse:

Joshua J. Gooley et.al: Exposure to room light prior to bedtime suppresses melatonin onset and shortens melatonin duration in humans (Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism , doi:10.1210/jc.2010-2098) Se sammendrag

Lenke:

Room light before bedtime may impact sleep quality, blood pressure and diabetes risk (Endocrine Society, pressemelding)