Dårlig søvn med duppeditter

Økt bruk av elektronikk på senga kan føre til dårlig søvn og alvorlige helseproblemer, særlig hos tenåringer.

Publisert
"(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"
"(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Det viser undersøkelsen 2011 Sleep in America som er gjort av amerikanske National Sleep Foundation.

Årets undersøkelse ser nærmere på sammenhengen mellom bruk av kommunikasjonsteknologi og søvnproblemer.

Studien viser blant annet at 1 av 10 mellom 13 og 18 år våkner nesten hver eneste natt av at de får tekstmeldinger, telefoner eller e-post.

Tenåringene er også de som rapporterer om dårligst søvn. De sover i gjennomsnitt 7 timer og 26 minutter per natt på ukedager, mens amerikanske helsemyndigheter anbefaler at ungdom sover 9 timer og 15 minutter.

- Den økte bruken av potensiell søvnforstyrrende teknologi blant unge mennesker kan få alvorlige følger for fysisk helse, kognitiv utvikling og annen generell velvære sier Lauren Hale, som var med på å sette sammen studien.  

Sover dårlig på hverdager

Over 1500 mennesker mellom 13 og 64 ble intervjuet, og resultatene viser at amerikanere flest ikke får den søvnen de føler de trenger.

Nesten halvparten av de spurte sier de sjelden eller aldri har en ordentlig god natts søvn på hverdager. 60 prosent sier de plages av minst ett søvnproblem som snorking eller våkning midt på natten ofte eller hver eneste natt.

Ifølge studien er TV-titting og bruk av laptop, mobil og andre elektroniske duppeditter på senga en av hovedårsakene til all den dårlige søvnen.

- Å bli utsatt for kunstig lys mellom solnedgang og når vi legger oss demper produksjonen av søvnhormonet melatonin, øker oppmerksomheten, forskyver døgnrytmen og gjør det vanskelig å sovne, sier søvnforsker Charles Czeisler, som var med å gjennomføre studien, i en pressemelding.

Elektronikk på senga

Han forteller at den store søvnundersøkelsen viser at amerikanerne er fæle til å benytte seg av lyssterke skjermer i timen før de legger seg.

Rundt 6 av 10 svarer at de bruker PCen i timen før de legger seg minst et par ganger i uken. Mer enn halvparten av de mellom 13 og 18 svarer at de surfer på nettet i timen før de legger seg.

Michael Gradisar, en av de andre forskerne som jobbet med søvnstudien, har sett nærmere på hvordan bruk av ulike teknologier påvirker søvn.

Han mener det er store forskjeller mellom passive medier som TV og radio og mer interaktive medier og hvordan de påvirker søvnen.

- Hypotesen nå er at interaktive medier som dataspill, mobiltelefoner og Internett er mer oppmerksomhetskrevende og forstyrrer innsovningen. Hvis du føler at slike aktiviteter gjør at du føler deg oppmerksom eller engstelig bør du prøve å gjøre noe mer passivt før du legger deg.

- Går verst utover de unge

Ståle Pallesen, professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, var nylig prosjektleder for en norsk studie om forholdet mellom søvn og bruk av interaktiv teknologi. 

Studien er ikke publisert enda, men Pallesen sier resultatene viser at de som bruker PC eller mobil i senga sovner senere.

De norske forskerne så ikke på forskjeller mellom aldersgrupper, men Pallesen mener resultatene er i tråd med de amerikanske.

- Det er grunn til å tro at dette går verst utover de unge. De er allerede biologisk disponert for å forsinke døgnrytmen, og det er også ungdom som bruker mobiler og laptoper mest på soverommet, avslutter han.  

Referanse:

The 2011 Sleep in America Poll - Communications Technology in the Bedroom, National Sleep Foundation, mars 2011 (sammendrag/pdf)