Spør en forsker: Kan man spare opp søvn?

SPØR EN FORSKER: En ettermiddagstrøtt leser vil gjerne vite om man kan spare litt på nattesøvnen ved også å sove om dagen.

Publisert
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

De fleste kjenner situasjonen: Det er ikke alle dager man er like frisk, og hvis nattesøvnen synes for langt vekk, kan man av og til bli nødt til å bearbeide dagens strabaser med en god ettermiddagslur.

Slik har i hvert fall Kristian Selch Larsen det innimellom. Som skoleelev opplever han ofte at han ikke alltid får tilstrekkelig med nattesøvn, og han innhenter noe av søvnen om dagen. Han har derfor skrevet til videnskab.dks Spør videnskaben:

- Kan jeg ’lagre’ søvnen og ‘bygge videre’ på den etterpå? Kan jeg for eksempel sove to timer om ettermiddagen og så seks timer om natten for å ha energi om morgenen tilsvarende åtte timers søvn?

Trenger ikke ha dårlig samvittighet

Søvnforsker og psykiater Gordon Wildschiødtzs klare svar bør berolige. Han forteller nemlig at Kristians samvittighet ikke bør belastes av hans søvnvaner.

– Man kan uten problemer legge søvnperioden på forskjellige perioder av døgnet. Hvis man bruker noe av søvnen sin om ettermiddagen, kan man få problemer med å falle i søvn om natten, men hvis man fremdeles kan sove godt om natten og trives med det, er det helt uproblematisk, sier Wildschiødtz.

Men hva så med de forskjellige stadiene av den gode nattesøvnen? Kan man oppnå den dype søvnen, REM-søvnen og de andre søvnstadiene, hvis man fordeler søvnen over hele døgnet og bare sover et par timer av gangen?

Heller ikke her er det et problem, sier Wildschiødtz. Han forteller at menneskets søvnsyklus, som inneholder alle søvnstadiene, bare varer cirka 90 minutter. I løpet av nattesøvnen blir den syklusen gjentatt flere ganger.

Kroppen tilpasser seg

– Hvis man for eksempel sover to timer om ettermiddagen, rekker man fint gjennom en syklus, sier han. Og kroppen vil også tilpasse seg hvis man ofte bruker denne søvnrytmen.

– Det skjer noen innstillinger i kroppen, slik at man raskt går ned i dyp søvn hvis man har behov for det. Hvis man følger rytmen mer regelmessig, vil kroppen kunne tilpasse seg, og da vil det i hvert fall ikke være problemer, sier han.

Han legger imidlertid til at det vil være vanskelig å nå ned til den dype søvnen hvis man bare tar en powernap på tjue minutter.

Til gjengjeld er det ikke like lett for dem som får for lite søvn i løpet av uken og så forsøker å ta det igjen i løpet av helgen.

Undersøkelser fra USA og Sverige har nemlig tidligere vist at det tar en uke eller mer å hente inn de negative konsekvensene for innlæringen som et ukelangt søvnunderskudd forårsaker.

Så hvis man får for lite søvn om natten, bør man absolutt ta den ettermiddagsluren, men altså ikke forsøke å ta det igjen i helgen.

Referanse:

Patterns of performance degradation and restoration during sleep restriction and subsequent recovery; a sleep dose response study. Journal of Sleep Research 2003 Mars; 12 (1): 1-12. Belenky G, Wesensten NJ et al.

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.