Spør en forsker: Er det lurt å bruke snoozeknappen?

SPØR EN FORSKER: Kan det lønne seg å ligge og hamre på snoozeknappen på vekkerklokken med fem minutters mellomrom? En søvnprofessor gir oss svaret.

Publisert
Fem minutter mer på øyet igjen og igjen gir deg ikke den samme søvnen som hvis du bare sover til du virkelig må opp. (Foto: Colourbox)
Fem minutter mer på øyet igjen og igjen gir deg ikke den samme søvnen som hvis du bare sover til du virkelig må opp. (Foto: Colourbox)

Biip, biiip, biiip … biiip, biiip, biiip – klask!

Snoozeknappen på vekkerklokken frister hver morgen mange av oss til å gi den et dask.

Fem minutter mer gjør jo ikke noe, og dynen er så deilig varm.

Men fem minutter har det noen ganger med å bli til fem nye minutter, som så blir til enda fem minutter. Og plutselig har det gått en time.

Så det kan vel ikke lønne seg å bruke snoozeknappen?

– Noen ganger ligger jeg en hel time og blir vekket hvert femte minutt. Jeg sovner akkurat når jeg har trykket på knappen, og får dermed min siste søvntime delt opp i intervaller på omkring fire minutter, skriver en leser.

– Spørsmålet mitt går på kvaliteten av denne søvnen. Er det like godt som en normal times søvn, eller kunne man like vel ha stått opp den første gangen? undrer hun.

Resulterer i dårlig søvnkvalitet

Svaret finner vi hos Poul Jennum, professor i klinisk nevrofysiologi ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Jennum leder dessuten Dansk Center for Søvnmedicin på Glostrup Hospital.

– Jeg vil absolutt ikke reklamere for å bruke snoozeknappen, sier han og innrømmer at han selv gjør det noen morgener.

Professoren forklarer at avbrytelsene gjør at den søvnen man får, er av svært lav kvalitet.

– Så er det faktisk bedre å stille klokken til en time senere, sier han.

Lys vekker deg på en mer naturlig måte

Forskeren mener at det er bedre å våkne langsomt uten de plutselige avbrytelsene.

– Det er fysiologisk sett bedre at det som vekker en er lys som blir kraftigere og kraftigere, sier Jennum.

Han forklarer at kroppens døgnrytme er innrettet etter lyset. Lyset har dermed en effekt på for eksempel opptaket av vitaminer.

Derfor ville det faktisk være sunnere å gjøre som man gjorde i gamle dager, hvor man sto opp og gikk i seng med solen.

Hvis man ikke har et liv som tillater det, så kan Jennum anbefale å bruke en av de nye vekkelampene. Det er en vekkerklokke som vekker deg med et lys som blir kraftigere og kraftigere.

____________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no

Lenke:

Poul Jennums profil