Har godt av formiddagsluren

Barn lærer mer om de sover på dagen.

Publisert
Et barn sover i søvnlaboratoriet. Elektrodene festet til ansiktet og hodet måler søvnen slik at forskerne kan se etter sammenhenger mellom søvnkvalitet og læring. (Foto: Rebecca Spencer)
Et barn sover i søvnlaboratoriet. Elektrodene festet til ansiktet og hodet måler søvnen slik at forskerne kan se etter sammenhenger mellom søvnkvalitet og læring. (Foto: Rebecca Spencer)

Småbarn tar seg gjerne både en og flere lurer i løpet av dagen. Men i tre- til femårsalderen har mange sluttet, til glede for foreldrene og barnehagepersonalet. Det kan imidlertid ha negative effekter på utviklinga, skal vi tro ny, amerikansk forskning.

Den første undersøkelsen i sitt slag antyder nemlig at unger som sover, lærer bedre, ifølge en pressemelding fra University of Massachusetts.

En time eller to på øyet midt på dagen hjelper de små hjernene med å feste minnene fra erfaringer de har gjort på formiddagen, mener forskerne.

Huskelek og høneblund

Det er psykolog Rebecca Spencer og kollegaene hennes som har undersøkt hvordan søvnen påvirket hjernen. Forskerne huket inn 40 barn som gikk i ulike amerikanske førskoler, en slags skoleordning for barn under vanlig skolealder.

På formiddagen fikk ungene leke en minnelek som gikk ut på å memorere rekker med bilder. Så kom sovinga.

I et av forsøkene ble barnet oppfordret til å ta en lur i den vanlige sovetida for førskoleunger. Høneblundene varte gjennomsnittlig i 77 minutter. I et annet forsøk ble barna holdt våkne.

Etterpå testet forskerne hvor mye de ulike ungene husket fra minneleken, både samme ettermiddag og etter en natts søvn. I tillegg undersøkte de hjerneaktiviteten til 14 barn som sov høneblunden sin i et søvnlaboratorium.

Husket mer med lur

Resultatene viste at luren gjorde en forskjell. Da barna hadde sovet på dagen, klarte de vesentlig flere av bildene i tester på ettermiddagen og dagen etter, sammenlignet med tilfellene der de ikke fikk noen lur.

Formiddagslur på førskolen. Barna husket bedre etter en blund enn om de ble holdt våkne. (Foto: Rebecca Spencer)
Formiddagslur på førskolen. Barna husket bedre etter en blund enn om de ble holdt våkne. (Foto: Rebecca Spencer)

Dermed ser det altså ut til at sovestunden hjalp hjernen med å sikre seg lærdommen fra spillet. Og at søvnen på natta ikke kan gjøre opp for manglende hvil på dagen.

Hjernemålingene viste at visse mønster i hjerneaktiviteten under søvnen hang sammen med bedre resultater på testen.

- Det ser ut til å være en ekstra fordel ved å sove kort tid etter læringa, skriver forskerne i artikkelen, som er publisert i PNAS. 

Så dersom målet er at ungene skal lære mest mulig i løpet av dagen, er det ingen grunn til å kutte blunden til fordel for flere aktiviteter, konkluderer de.

Referanse:

L. Kurdziel, K. Duclos & Rebecca M. C. Spencer, Sleep spindles in midday naps enhance learning in preschool children, PNAS Early Edition, 23. september 2013.