Slik får du flere følgere på Twitter

Mye på hjertet, men ingen som hører? Nå har forskere undersøkt hvorfor.

Publisert
 (Illustrasjonsfoto: colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: colourbox.no)

Eric Gilbert fra Georgia Institute of Technology og kollegaene hans har analysert en halv million Twitter-meldinger. Nå føler de at de kan komme med et par vitenskapelige råd til følgerhungrige småfugler der ute:

  • Ikke skriv om deg selv
  • Vær positiv
  • Ta det litt rolig med hash-taggene

Informasjon er konge

Analysene av meldinger fra over 500 twitrere, skrevet over 15 måneder, viser at nettopp de tre faktorene over kan ha sterk sammenheng med antall følgere. Gilbert forklarer:

Folk er interessert i informasjon. Tweeter som inneholder informasjon ser ut til å tiltrekke 30 ganger flere følgere enn meldinger som handler om twitreren selv.

Og så skal man huske at de sosiale båndene på Twitter generelt er svake. Folk flest er ikke så lystne på negative innspill om sykdom, død eller arbeidsledighet, og tar ikke fem øre for å dumpe deg om det blir for mye mørke i meldingene.

Dessuten er det faktisk ikke slik at enhver hashtag er en god hashtag.

Hold an med #

Merking med firkantsymbolet # kan være en fin måte å gjøre meldinga søkbar og knytte den opp til et tema som folk leter etter.

Da Higgsbosonet ble funnet sommeren 2012, begynte mange for eksempel å merke meldingene sine med #higgs eller #higgsboson. Dermed kunne de som var interessert søke på nettopp disse og følge med på informasjonen som ble twitret.

Men ikke gå bananas med hashtaggen, råder altså Gilbert i en pressemelding fra Georgia Tech. Han oppdaget nemlig at sannsynligheten for å få mange følgere sank i takt med økende bruk av firkantsymbolet.

Vet lite

Forskeren mener for øvrig at undersøkelsen er den første langtidsstudien som sier noe om hva som påvirker antallet følgere på Twitter. Men vi kan kanskje tippe at det ikke er den siste.

- Følgere er Twitters mest grunnleggende valuta. Likevel vet vi lite om hvordan man dyrker fram en leserskare, skriver Gilbert.

Referanse:

C. H. Hutto, S. Yardi & E. Gilbert, A Longitudinal Study of Follow Predictors on Twitter. Artikkelen ble presentert 2. mai 2013 på ACM SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems i Paris.