Nisseluer på moten i World of Warcraft

Julekostymer er en hit i onlinespillet World of Warcraft, selv om nisseluer og røde klær ikke hjelper i kampen mot troll og zombier. For mote spiller en stor rolle i den virtuelle verden, viser dansk forskning.

Publisert
Screenshot, World of Warcraft
Screenshot, World of Warcraft

Visste du

Så mange World of Warcraft-spillere sier at de er opptatt av andres påkledning:

  • 94 prosent når de er i byen.
  • 66 prosent når de danner grupper.
  • 59 prosent når de kjemper sammen med andre.
  • 24 prosent når de er alene på et oppdrag.

Man kan hente inspirasjon til påkledning i World of Warcraft på hjemmesider som WoW Fashion Guru, Gizmopolitan og Warcraft Fashion.
 

Når spillere i World of Warcraft drar i krigen, er figurene utstyrt med rustninger og skjold. Men når de vender tilbake til byen, skifter mange til mer moteriktige klær. På denne årstiden er juledrakter en stor hit i onlinespillet.

– Vi var overrasket over at nettopp utseende og påkledning var så viktig for spillerne. Forskjellen på onlineverdenen og den virkelige verden er kanskje ikke så stor som vi går tror, sier forsker i digital kultur Lisbeth Klastrup fra IT-Universitetet i København.

Sammen med sin kollega Susana Tosca undersøker hun hva som fenger dataspillere ut over det rent spillmessige.

Og moteklær spiller åpenbart en stor rolle i World of Warcraft. Det viser resultatet av en undersøkelse som forskerne har fått offentliggjort i tidsskriftet Virtual Worlds Research.

De to forskerne spurte 227 World of Warcraft-spillere om betydning av klær i dataspillet. Og selv om fire av fem besvarelser kom fra menn, viser det seg at de fleste faktisk legger merke til hvilke klær andre har på, spesielt når de har tid til å sosialisere i byene i spillet.

70 prosent av spillerne ga uttrykk for at de bruker tid eller penger i spillet på å skaffe seg klær som ikke har noen effekt på prestasjonene, men som utelukkende er av estetisk betydning.

– Det strider mot de kamprelaterte målene i spillet. Det er, fra et spillsynspunkt, irrasjonelt å bruke to dager på å finne en nisselue man gjerne vil ha. Det er et bevis på at det er mange forskjellige måter å få glede og underholdning ut av spillet på. Jakt på klesgjenstander er med på å motivere spillere, sier Klastrup.

Moteklær skaper identitet

Sesongen bestemmer i høy grad hva som er på mote i World of Warcraft. Til jul er det populært å kle ut seg i nisselue og sexy, røde kostymer. Rundt Halloween har mange pirathatter, og på Valentines Day er festkjoler et vanlig syn.

I forbindelse med bryllup skifter spillerne vanligvis til brudekjole eller smoking, selv om den slags moderne klær ikke hører hjemme i spillets eventyrunivers.

Spillets toneangivende grupper kan også sette i gang trender ved å bruke nye klær som andre ser og tenker «Det ser kult ut. Det vil jeg også ha,», forteller Klastrup.

Men også priser i auksjonshusene kan avgjøre hva som er in. Dyre klær er mest moteriktig, og sjeldne klær som kan være vanskelige å finne, er svært ettertraktede.

– Jo sjeldnere bekledningen er, jo mer interessant er den. Dels fordi man ser annerledes ut, men også fordi man viser at man har klart å få tak i denne gjenstanden, sier den danske forskeren.

Spillerne bruker klær til å skille ut seg fra mengden og skape seg en unik identitet. Noen grupper, som i spilluniverset kalles «guilds», bærer dessuten en bestemt uniform når de reiser rundt sammen, så klær kan også signalisere tilhørighet.

Sjeldne klær signaliserer dyktighet

Svarene fra de 227 spillerne indikerte at bekledning spiller en rolle når de skal velge hvem de vil interagere med. To av de mest erfarne spillerne som ble intervjuet, kunne kun ut fra utseendet straks se hvilket nivå en figur befant seg på.

Klær som er sjeldne og vanskelige å få tak i, signaliserer for eksempel at man er en dyktig og erfaren spiller.

– Hvis du har på deg noe som uttrykker at du er en dyktig spiller, så signaliserer det at du kan være bra å ha med i en gruppe, og da er det flere som vil invitere deg med i kamp, mener Klastrup.

Mer mote i framtidens spill

Det overrasket både forskerne og spillindustrien at mote og utseende er så viktig for mange World of Warcraft-spillere. Da resultatet av Klastrup og Toscas undersøkelse ble lagt på fram en stor internasjonal konferanse for spillutviklere, valgte spillindustrien det danske prosjektet som konferansens mest interessante forskningsbidrag.

Klastrup håper at spillutviklerne vil bruke mer energi på klær og mote fremover. I World of Warcraft kan det bety at spillerne kan se fram til langt flere uttrykksmuligheter og en mer individualisert spillopplevelse. Forskningsprosjektet tyder i hvert fall på at det er en investering som kan betale seg.

I denne videoen hvordan orker fra spillet greier seg på catwalken når det avholdes moteshow i World of Warcraft:

Referanse og lenker

Susana Tosca, Lisbeth Klastrup: «Because it just looks cool!» – Fashion as character performance: The Case of WoW, Journal of Virtual Worlds Research Vol. 1 No. 3, 2009

Lisbeth Klastrups hjemmeside