Enda et sort hull i Melkeveien?

Bare et halvt lysår unna det supermassive sorte hullet i sentrum av Melkeveien ser det ut til å finnes et sort hull til.

Det er to hovedtyper av sorte hull. Stellare sorte hull er restene av stjerner som har eksplodert og så kollapset. De har en masse som er noen få ganger større enn vår egen sol.

På den andre enden av skalaen har vi supermassive sorte hull. De ser ut til å finnes nær sentrum i alle galakser, og de kan ha en masse som er mange milliarder ganger større enn Solens masse.

I senere år har astronomer funnet en tredje type, nemlig medium store sorte hull. De er noen tusen solmasser store.

Et sort hull til nær sentrum av Melkeveien

Jean-Pierre Maillard og hans kolleger brukte de store teleskopene på Hawaii og i Chile i sin undersøkelse av området IRS 13E. De konkluderte med at det bare et halvt lysår unna det supermassive sorte hullet i Melkeveiens sentrum også finnes et medium stort sort hull på omtrent 1 300 solmasser.

Funnet kan forklare hvorfor det ser ut til å være stjerner så nær det sorte hullet i Melkeveiens sentrum. De har holdt tilbake av dette mellomstore sorte hullet, og dermed har stjernene blitt reddet fra å falle inn i og bli slukt av det supermassive sorte hullet.

Oppdagelsen har allerede blitt møtt med entusiasme, men det finnes også de som maner til en viss forsiktighet.

Vil se an litt

- Potensielt er dette et fantastisk resultat, kommenterer Richard Mushotzky ved NASA til Science.

Men Mushotzky er fremdeles litt avventende:

- Dette hadde vært mye mer opplagt og overbevisende om det veltet ut røntgenstråler av dette området, som det gjør fra mellomstore sorte hull i andre galakser, sier Mushotzky.

The nature of the Galactic Center source IRS 13 revealed by high spatial resolution in the infrared (abstract, men med lenke til full tekst)