Mange nye studenter mangler elementære lese- og skriveferdigheter når de begynner på høyere utdanning. På bildet ser vi Blindern campus ved Universitetet i Oslo (UiO).  (Foto: Jon Olav Nesvold, NTB scanpix)
Mange nye studenter mangler elementære lese- og skriveferdigheter når de begynner på høyere utdanning. På bildet ser vi Blindern campus ved Universitetet i Oslo (UiO). (Foto: Jon Olav Nesvold, NTB scanpix)

– Videregående forbereder ikke elever til høyere utdanning

Nye studenter mangler helt grunnleggende ferdigheter for å lykkes i høyere utdanning viser ny forskning.

En fersk rapport fra NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning), slår fast at dagens elever på videregående er for dårlig skikket for høyere utdanning. Først og fremst peker rapporten på at videregående opplæring svikter i å gi elevene gode lese- og skriveferdigheter, skriver Universitas.

– En årsak til de dårlige skriveferdighetene er at elevene skriver for få resonnerende og argumenterende tekster i norskfaget. Elevene kan komme seg gjennom skolen ved å spesialisere seg på kreative tekster, sier Berit Lødding, prosjektleder i NIFU.

I tillegg viser rapporten at svake leseferdigheter er utbredt blant elever på videregående. Mange vet lite om hvordan de kan lese, analysere og forstå lengre tekster.

– Mange har ikke lest en hel roman engang. Som en lærer forteller i rapporten: Du kan ikke løpe maraton hvis du aldri har løpt lenger enn til bussen, sier Lødding.

Professor Torill Strand, som underviser ved Institutt for pedagogikk på Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, bekrefter at elementære lese- og skriveferdigheter mangler når de fleste begynner på studiene, men hun mener det viktigste er å være motivert.

– Vi lærer bort både fag og akademisk studieteknikk. Det er ikke nødvendig å kunne dette fra før, sier Strand. 

Powered by Labrador CMS