Størrelsen på klassen påvirker karakterene

Jo flere elever det er i en dansk tiendeklasse, desto dårligere går det på eksamen.

Elever i tiendeklasse får en avgangskarakter som er 0,1 prosentpoeng lavere hvis det er 25 i stedet for 15 elever i klassen. (Foto: Drivepix/Microstock)
Elever i tiendeklasse får en avgangskarakter som er 0,1 prosentpoeng lavere hvis det er 25 i stedet for 15 elever i klassen. (Foto: Drivepix/Microstock)

Fakta

Undersøkelsen:

Klassene besto av 21 elever i gjennomsnitt.

46 267 elever bidro i undersøkelsen av hvem som tok utvidet avgangseksamen.

29 184 elever bidro i undersøkelsen av om klassens størrelse påvirker karakteren. Antallet elever i den delen av undersøkelsen var mindre fordi forskerne bare fokuserte på de elevene som tok utvidede eksamener i alle de obligatoriske fagene. Det ga et bedre datagrunnlag.

Hvis en dansk skoleelev vil ha bedre karakterer, bør han gå i en klasse med få andre elever.

Det viser en ny undersøkelse av eksamenskarakterene blant elever som gikk ut av tiendeklasse i Danmark i årene 2003 til 2006.

Studien er nylig publisert i tidsskriftet Education Economics.

– Det har lenge vært diskutert om klassestørrelse har betydning for det faglige nivået. Vår undersøkelse viser dette tydelig – ikke bare for de yngste elevene, men også for de eldre årgangene, sier Karl Fritjof Krassel ved Center for Strategisk Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet.

Så mye faller karakteren

Gjennomsnittet faller med om lag 0,1 karakterpoeng hvis klassen vokser med ti elever.

– Effektene er ikke veldig store, og det skjer ikke store endringer, men effekten er reell og holder seg statistisk.

- Vi viser at klassestørrelsen betyr noe, men at dette antagelig ikke er den viktigste faktoren for om elvevene blir faglig dyktige. Det er andre ting som betyr mer, for eksempel at lærerne er gode, sier Krassel.

Studien hans sier ikke noe om hva som er den beste størrelsen på en klasse, men de beste karakterene kommer når en stor tiendeklasse har blitt delt i to.

Store klasser demper ambisjonene

Forskerne så også på om klassestørrelsen har betydning for om elevene tok en utvidet avgangsprøve. Dette er en mer ambisiøs og frivillig avgangsprøve i dansk og matematikk.

– Vi fant ut at klassestørrelse har betydning for om elevene tar den utvidede eksamenen. Det skyldes antagelig at lærerne har mer tid til den enkelte eleven i en liten klasse, sier Krassel.

Skolelederne: Nyttig kunnskap

Formann for Skolelederforeningen i Danmark, Claus Hjortdal, som representerer omkring 3800 skoleledere, er overrasket over de nye resultatene.

Han påpeker allikevel på at tiendeklasse er et nokså unikt klassetrinn. Man skal derfor være forsiktig med å tro at resultatene gjelder alle elever. 

Hjortdal håper at den nye studien tas med i diskusjonen rundt den nye danske skolereformen.

– Den nye reformen gir skolene større muligheter for å dele opp i grupper. Jeg håper tallene blir analysert grundig og koblet til tidligere målinger, slik at vi kan bruke kunnskapen i reformarbeidet, sier Hjortdal.

Referanse:

Karl Fritjof Krassel og Eskil Heinesen, Class-size effects in secondary school, Education Economics, DOI: 10.1080/09645292.2014.902428

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Powered by Labrador CMS