
– Professorer må kurses i bruk av digital teknologi i undervisning
Etter en slående rapport om mangelfull IKT-bruk i høyere utdanning, krever Norsk studentorganisasjon at professorer skal kurses i pedagogisk bruk av IKT.
42 prosent av studenter bruker i liten grad digital teknologi i undervisningen, ifølge en ny tilstandsrapporten for høyere utdanning. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener at studentenes læring svekkes av for lite pedagogisk bruk av digital teknologi.
– Det trengs mer enn fine ord. Her må ledelsen ved landets universiteter og høyskoler kurse sine forelesere i hvordan digitale ressurser kan og bør brukes pedagogisk for best mulig læring. Det er et stort potensial for læring som er uutnyttet på grunn av at vi ikke tar i bruk ressurser til det beste for studentene, sier leder Mats J. Beldo i NSO.
Rapporten, som ble lagt fram av minister for høyere utdanning og forskning, Iselin Nybø (V), viser at 70 prosent av studentene deltar mer aktivt i undervisningen når faglige ansatte bruker digitale ressurser.
– Nå må institusjonene gjøre drastiske endringer i hvordan undervisningen skjer. Dagens situasjon er ikke bra nok, sier Beldo.
SE OGSÅ
-
Mannlige studenter overvurderer oftere egne evner
-
Vil trene opp studentenes etiske bevissthet
-
Slik lærer du pensum uten å bruke penn og papir
-
Profesjonell utvikling som underviser må tas på alvor
-
Fortsatt er bare én av fire professorer i Norge kvinne
-
Slik kan lærere gjøre undervisningen spennende
-
Elever foretrekker kvinnelige lærere