I praksis vet vi lite eller ingenting om hvordan seksåringene egentlig har det i norske klasserom, sier professor Sidsel Germeten som mener kunnskapsministeren må ta initiativ til forskning. (Illustrasjonsfoto: Lise Åserud, NTB scanpix)
I praksis vet vi lite eller ingenting om hvordan seksåringene egentlig har det i norske klasserom, sier professor Sidsel Germeten som mener kunnskapsministeren må ta initiativ til forskning. (Illustrasjonsfoto: Lise Åserud, NTB scanpix)

Professor mener seksåringer er glemt og forsømt

 Politikerne har forsømt de yngste skolebarna etter at de innførte skolestart for seksåringer, mener professor i pedagogikk ved Norges Arktiske universitet (UiT) i Tromsø.

– I praksis vet vi lite eller ingenting om hvordan seksåringene egentlig har det i norske klasserom, sier professor Sidsel Germeten til Dagsavisen.

Utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet, Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Utdanningsetaten i Oslo, bekrefter til avisa at ingen kan vise til noen evaluering av seksårsreformen eller si hvor mye lærerressurser som brukes på skolestarterne.

– Vi får i økende grad henvendelser fra fortvilte førsteklasselærere som kjenner at de ikke har tid til å gi hver enkelt seksåring den oppmerksomheten de trenger for å trives og bli trygge i en helt ny situasjon, sier Marianne Krogh, kontaktperson for grunnskole i Utdanningsforbundet Oslo.

Germeten mener kunnskapsministeren må ta initiativ til forskning som gir svar på hvordan seksåringene har det, og om de får ivaretatt behov for lek og læring.

Powered by Labrador CMS