Vekttap en oppstiver for sexlivet

Selv moderat nedgang i vekt gir fete menn med diabetes 2 mer lyst på sex, og bedrer evnen deres til ereksjon.

Det antyder ny studie publisert i tidsskriftet Journal of Sexual Medicine. I tillegg fikk mannfolkene i studien reduserte plager knyttet til urinveiene.

- I en tid da medikamenter er veldig populært, ser vi at vektreduksjon er et viktig ikke-farmasøytisk tiltak for å få både ereksjon, og vannlating, til å fungere bedre.

- Det gjelder også hjerte- og karhelsen, uttaler sjefredaktør for tidsskriftet, Irwin Goldstein, i en kommentar.

Goldstein har ikke vært involvert i dette nye arbeidet, men er selv lege og forsker med lang fartstid innen feltet seksuell dysfunksjon.

Nedgang på fem prosent

Forskerne fulgte 31 menn med en snittalder på nær 60 år som ble karakterisert som fete. Disse ble satt på dietter der hensikten var å redusere inntaket av kalorier med 600 per dag.

Deltakerne fikk enten en spesiallaget lavkaloridiett (med måltidserstatninger), eller et kostopplegg med mye proteiner, lite fett og få karbohydrater.

Resultatene viser at mennene gikk ned henholdsvis ti og fem prosent på åtte uker. Både sexlyst og ereksjonsevne bedret seg vesentlig i begge diettgruppene på denne korte tiden.

Etter de første to månedene fortsatte mennene med tilpasset kost i nye 44 uker.

Dietten med mye proteiner, lite fett og karbohydrater sørget også for å redusere betennelsesreaksjoner i hele kroppen, og denne effekten varte intil ett år, rapporterer forskerne i studien.

Viktig beskjed til menn

- Vår dokumentering av at forbedring kan oppnås ved moderat vektnedgang, særlig når kostholdet har høy næringsmessig kvalitet, er viktig i folkehelsearbeidet.

- Det er en beskjed som gir gjenklang blant menn, sier professor Gary Wittert ved University of Adelaide, Australia, i en pressemelding. Han har ledet arbeidet med studien.

Irwin Goldstein er på sin side ikke i tvil om at funnene er viktige bidrag på feltet:

- De støtter tidigere funn som sier at livsstil spiller en rolle, og at den kan påvirke evnen til å fungere seksuelt i positiv retning.

Wittert et al. Comparing Effects of a Low-energy Diet and a High-protein Low-fat Diet on Sexual and Endothelial Function, Urinary Tract Symptoms, and Inflammation in Obese Diabetic Men. The Journal of Sexual Medicine, 2011