Ser nye arter i Antarktis

Da isen forsvant fra et stort område i Antarktis, kom et imponerende økosystem til syne på sjøbunnen med arter som ikke er sett tidligere.

Isblokkene som har fått navnene Larsen A og B, brøt løs fra isbarrieren i Antarktis for tolv og fem år siden, og avdekket en gjemt sjøverden for forskerne.

10 000 kvadratkilometer av sjøbunnen ble tilgjengelig etter å ha ligget under isen i flere tusen år.

Deler av området ble undersøkt med en ubemannet robot under en internasjonal ekspedisjon som ble avsluttet 30. januar. 52 forskere fra 14 land deltok i den unike ekspedisjonen og samlet om lag 1 000 arter.

- Disse isblokkenes oppbrudd har åpnet en enorm, nesten uberørt del av sjøbunnen som har vært forseglet i minst 5 000 år - kanskje opptil 12 000 år for Larsen B sin del, sier Julian Gutt, ekspedisjonens leder.

- Fram til nå har forskerne kun fått små glimt av livet under isen i Antarktis gjennom borehull. Vi var i den unike situasjonen der vi kunne ta prøver hvor enn vi ville i et marint økosystem som regnes som det mest uberørte av mennesker på hele planeten, fremholder forskeren.