Kepler har fanget Neptun og månen Triton. Under kan du se hvordan månen og planeten beveger seg. (Foto: NASA)

Se månen Triton gå i bane rundt Neptun

Planetjeger-teleskopet Kepler har fanget bilder av planeten Neptun mens månen Triton går i bane rundt gasskjempen.

Vi vet at det finnes store planeter i solsystemet, men det er ikke så lett å få øye på dem. Flere av planetene kan sees på en klar natt som små lysende punkter på himmelen.

De færreste av oss får muligheten til å faktisk se på disse planetene i bevegelse. Nå har NASA sluppet en liten video som viser et glimt av hvordan planeten Neptun reiser i sin bane rundt solen.

Romteleskopet Kepler brukes til å lete etter planeter i fjerne solsystemer, men NASA har også brukt teleskopet for å kikke på naboene i solsystemet.

Filmen under er tatt over 70 dager, som er komprimert ned til 34 sekunder. Dagene kan sees i høyre hjørne, og Neptun dukker opp på dag 15. Videosnutten er satt sammen av over 100 000 bilder, og viser Neptun mens månen Triton går i bane rundt den digre planeten.

Neptun reflekterer mye sollys, som stråler inn i sensorene til Kepler. Noen av pikslene blir helt oversvømt med lys, noe som lager stripene fra Neptun du ser i videoen.

Det ser ut som om Neptun og Triton stopper opp og snur mot slutten av videoen. Egentlig er det romteleskopet Kepler som beveger seg mest, og bevegelsen er et resultat av de relative hastighetene til både Neptun og Kepler mens de går i bane rundt solen.

Du kan tydelig se en litt dus flekk som går rundt og rundt Neptun. Dette er Triton, som er Neptuns største måne. Den har en diameter på 2700 kilometer, og er en av de få månene i solsystemet som har aktive isvulkaner. Dette betyr også at overflaten er ganske ung.

Tritons overflate, sett av sonden Voyager 2 i 1989 (Foto: NASA/JPL)

Neptun er den tredje mest massive planeten i solsystemet. Den er også lengst unna solen og er en gasskjempe som Jupiter, Uranus og Saturn. Neptun har store værsystemer og en dyp, blå farge.

Planeten Neptun, også sett av Voyager 2. (Foto: NASA/JPL)