Passasjerfly med små atomreaktorer i vingene kan gi miljøvennlig luftfart, hevder lederen for et britisk forskningsprosjekt med statsstøtte. Men hva hvis flyet kræsjer?
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Ian Poll er teknisk leder for Omega-prosjektet , og en høyt respektert fagmann som i mange år har arbeidet med å utvikle drivstoffgjerrige fly.
I et foredrag i Royal Aeronautical Society mandag 27. oktober tok han til orde for å utrede fly med små atomreaktorer festet til vingene, melder The Times.
Teknologi fra den kalde krigen
Både USA og Sovjetunionen utviklet atomdrevne fly på 50-tallet under den kalde krigen. De ble aldri fløyet på atomkraft, men motorene ble testet på bakken i USA.
Reaktorene ble også fraktet opp og startet i et konvensjonelt fly for å vise at mannskapet ikke ble stråleskadet.
En av de store fordelene med atomdrevne fly er at de kan fly i lange perioder uten å tankes opp med drivstoff. Under den kalde krigen skulle en sverm av slike fly til stadighet være på vingene med atombomber nær fiendens område.
Forsøkene ble stanset på 60-tallet da langtrekkende raketter overtok for bombefly som avskrekkingsmiddel.
Reaktor i fallskjerm
Nå vil Ian Poll blåse støvet av denne teknologien for å spare miljøet. Han ser for seg at atomdrevne passasjerfly kan være på vingene i 2050 hvis utviklingen starter nå.
Hvis atomflyet kommer i vanskeligheter, ser Poll for seg at flygerne kan droppe reaktorene i fallskjermer slik at de lander mykt og uskadet. Men hva hvis flyet kræsjer brått og uventet?
Hvis kjernebrenselet lekker ut, vil den radioaktive forurensingen i følge Poll spre seg over noen få kvadratkilometer. Siden slike uhell ofte skjer nær flyplasser, kan konsekvensene bli dramatiske.
Til forskning.no sier Poll at artikkelen i The Times har fordreid budskapet hans. Likevel mener han at atomdrevne fly har noe for seg.
- Det er mulig i prinsippet å drive en gassturbin ved å bruke en kjernefysisk varmekilde ombord i et fly. Det har vært gjort seriøse studier av dette tidligere og det er verdt videre utredning, skriver Poll i en e-post til forskning.no.
Trenger ikke drivstoff
Atomdrevne flymotorer har likevel sine store og fristende fordeler. De trenger ikke påfyll av drivstoff, og slipper ikke ut drivhusgasser.
Kald luft suges inn foran på motoren og varmes opp av brenselelementene. Den kraftige oppvarmingen fører til at lufta utvider seg. Den støtes da ut bak motoren og lager skyvkraft.
Annonse
En variant av motoren bruker flytende metall for å overføre varmen fra reaktoren til lufta. Dermed blir faren for radioaktiv forurensing mindre.