Fotgjengere er farlige for syklister

Fotgjengere øker risikoen for sykkelulykker like mye som biler. Det fant forskere ut da de monterte kameraer og sensorer på sykler i Gøteborg.

Publisert
Uhellsrisikoen for syklister øker dramatisk i kryss med dårlig sikt, viser svensk forskning. Illustrasjonsfoto: (Foto: iStockPhoto)
Uhellsrisikoen for syklister øker dramatisk i kryss med dårlig sikt, viser svensk forskning. Illustrasjonsfoto: (Foto: iStockPhoto)

Stadig flere sykler i byer både i Norge og Sverige. Men trafikkeksperter har visst lite om syklistene og deres møter med andre trafikanter i bytrafikken.

Tirsdag 17. september startet en rettssak i Oslo mot en syklist, tiltalt for uaktsomt drap på en annen syklist.

En stor del av sykkeulykker skjer imidlertid i møtet mellom fotgjenger og syklist, viser en ny studie. 

I flere uker tråkket forsøkspersoner i Gøteborg rundt på sykler utstyrt med de samme avanserte sensorsystemene som brukes i bil-sikkerhetsforskning. Syklistene opptrådte som de hadde for vane i trafikken – og 63 ganger inntraff ulykker eller alvorlige hendelser.

Forskerne kunne dermed studere omfattende data om hva som hadde hendt, både før og akkurat i det hvert av uhellene inntraff.

Kryss er farligst

Forskerne i Gøteborg fant at:

  • I et kryss med dårlig sikt, øker uhellsrisikoen for syklisten hele tolv ganger.
  • Er veistandarden dårlig, kan risikoen for syklisten øke inntil ti ganger.
  • Er det fotgjengere i nærheten, dobles risikoen for syklisten.
  • Det er når syklister, fotgjengere og bilister møtes, at noe oftest går galt.

Når noe gikk galt i møte med andre trafikanter, var det vanligste møter med biler (30 prosent) og fotgjengere (29 prosent).

Når en syklist kolliderer med en bil, kan uhellet likevel bli mye alvorligere enn om sammenstøtet er med en fotgjenger.

Gang- og sykkelveier ikke bra

Løsningen vi har i Norge og Sverige – hvor fotgjengere og syklister deler gang- og sykkelveier – bidrar til mange ulykker.

Det mener Marco Dozza, en av forskerne bak studien ved Chalmers tekniska högskola.

De mange farlige hendelsene som forskerne registrerte i møter mellom fotgjengere og syklister viser dette, ifølge ham.

– Vi har i denne forskningen sett på trafikken ut fra syklistenes synsvinkel. Likevel mener vi å kunne si at uhell i møte med fotgjengere, slett ikke alltid er syklistenes feil. Vi ser at også fotgjengere gjør feil som fører til uhell, sier Dozza til forskning.no.

Uhell på YouTube

– Det er første gang noen har utført en undersøkelse som dette. 

Sammen med kolleger har Dozza gjort mange forskningsstudier i forskningsprosjektet preBikeSAFE. Noen videoklipp fra forskningen ligger på YouTube. Her kan du se en syklist gå over ende på glatta.

- Syklister holder ofte høy fart. Det gjør at tidsvinduene hvor syklisten kan registrere hendelser rundt seg, blir veldig korte, forteller Dozza.

– Legg til at bilister ofte snakker i mobiltelefon, og at de ofte bare ser fotgjengere og andre biler når de kommer til et kryss. De ser ikke syklisten.

Intelligente løsninger

Forskerne i Gøteborg går nå videre med det de har funnet. De vil studere om moderne teknologi kan gjøre syklingen sikrere.

– Biler blir stadig mer intelligente, med avanserte sikkerhetssystemer. Vi kan gjøre det samme med sykler.

Forskerne utvikler en app for smarttelefoner. Appen kan installeres på telefonen til både syklister og bilister, og varsler begge om en mulig ulykke – før den hender.

Inntil ny teknologi kanskje gjør det sikrere å sykle i byer, har Dozza to gode råd å komme med til bysyklister, basert på forskningen i Gøteborg:

«Se deg omkring! Og vær spesielt forsiktig når du nærmer deg et kryss!»

Forskerne presenterte resultatene på den internasjonale konferansen 3rd International Conference on Driver Distraction and Inattention, som ble holdt i Gøteborg denne måneden.