Romteleskop opp før jul

Tre dager før jul legger det europeiske romteleskopet «Corot» ut på leting etter nå ukjente himmellegemer i fjerntliggende solsystemer. Håpet er å finne planeter som ligner Jorda.

«Corot» skulle egentlig vært skutt ut 24. november, men starten er nå fastsatt til 21. desember, opplyste den franske romfartsorganisasjonen CNES mandag. Forberedelsene til oppskytingen pågår nå ved Bakjonur-basen i Kasakhstan i Sentral-Asia.

Det 670 kilo tunge romfartøyet kom til Bajkonur 15. november, og klargjøres for oppskyting med en russisk bærerakett. «Corot» skal gå i bane rundt jorda omtrent over Sør- og Nordpolen, og etter planen være aktiv i to og et halvt år.

Uforstyrret av jordatmosfæren skal den 4.2 meter store satellitten granske deler av verdensrommet på leting etter såkalte eksoplaneter. Dette er himmellegemer som kretser rundt stjerner på samme måte som vår jord går i bane rundt solen. «Corot» skal blant annet gjøre bruk av en metode som kalles stjerneseismologi, og som gjør det mulig å finne ut hva som skjer i stjernenes indre.

Håpet er at det europeiske teleskopet skal kunne oppdage planeter med liten masse, kanskje bare litt større enn jordas. (NTB)