Første bevis for mørk materie

En kjempekollisjon ute i verdensrommet ser ut til å ha skilt ut fire gigantiske skyer, to av vanlig materie og to av mørk materie. Dette er det første direkte beviset for at den mystiske mørke materien faktisk finnes, mener forskerne.

Det er noe som ikke stemmer i verdensrommet.

Der ute er det stort sett tyngdekraften som bestemmer hvordan stjerner og galakser beveger seg i forhold til hverandre. Men observasjoner av himmellegemenes ferd igjennom evigheten tyder på at universet inneholder mye, mye mer enn vi kan se.

Beregninger av gravitasjonen tyder på at vanlig materie, altså stjerner og andre stoffer som sender ut eller reflekterer lys, bare utgjør en liten del av massen i verdensrommet.

Disse resultatene betyr enten at tyngdekraften må oppføre seg annerledes i andre deler av verdensrommet, slik at målingene blir feil. Eller så må universet være fullt av en eller annen form for stoff som vi ikke kan se.

Det er dette tenkte, usynlige stoffet som kalles mørk materie.

"Vanlig materie (rosa) ble bremset opp da galaksehopene traff hverandre, mens den mørke materien (blått) fortsatte videre."

Forskerne har funnet flere indikasjoner på at mørk materie faktisk finnes, men nå har de ifølge NASA for første gang direkte beviser.

Disse dukket opp i et av de største krasjene verdensrommet har sett siden Det store smellet.

Svært smell

For en del millioner år siden braket to galaksehoper i rommet sammen, og vrakgodset etter kollisjonen er en kjempesamling av galakser og gass.

Forskerne hadde en mistanke til at akkurat denne kosmiske klumpen kunne inneholde spor av den mystiske mørke materien.

Etter å ha undersøkt åstedet nøye med Chandraobservatoriet, romteleskopet Hubble, Very Large Telescope ved European Southern Observatory og Magellanteleskopet, ble de ikke skuffet.

Krasjet hadde nemlig fått vanlig materie og mørk materie til å skille seg fra hverandre.

Egne skyer

Mesteparten av den vanlige materien i galaksehoper finnes ikke i stjernene i galaksene, men i varm gass mellom galaksene. Innimellom der tror forskerne det også finnes en enda større mengde med mørk materie.

Da de to galaksehopene braket inn i hverandre, bremset gasskyene av vanlig materie mot hverandre, mens den mørke materien i galaksehopene tydeligvis ikke ble påvirket på samme måte.

To skyer av mørk materie brøt ut og fortsatt ufortrødent ut på andre sida av krasjet. (Se film.)

Den mørke materien har antageligvis andre egenskaper enn gassen av vanlig materie, tror forskerne, og dette gjorde at den skilte seg ut i egne dotter som dagens teleskoper kan registrere massen av.

- Disse resultatene er direkte bevis for at mørk materie finnes, sier Doug Clowe fra University of Arizona, Tucson som ledet studien.

Resultatene skal publiseres i The Astrophysical Journal Letters.

Chandra Observatory: NASA Finds Direct Proof of Dark Matter