13 milliarder år gammelt gammaglimt

Astronomer har registrert det fjerneste objektet som noen gang er observert i rommet. Lyset stammer fra en stjerne som eksploderte for 13 milliarder år siden.

Videoen er produsert av tidsskriftet Nature. Se også deres videoarkiv.

Stjernen eksploderte 630 millioner år etter The Big Bang, som er regnet som universets begynnelse, skriver tidsskriftet Nature.

GRB 090423 er den lille, veldig røde lyskilden midt på dette bildet. Den røde fargen henger sammen med den store avstanden - rundt 13,1 milliarder lysår - siden alt optisk lys har blitt absorbert av intergalaktisk hydrogengass, er det bare det infrarøde lyset vi ser. Alle de andre galaksene og stjernene på bildet er mye nærmere oss, og befinner seg tilfeldigvis på den samme fliken av himmelen. (Foto: A.J.Levan & N.R.Tanvir)

At lyset ennå lar seg registrere, tyder ifølge astronomene på at eksplosjonen må ha vært enorm. Trolig overstrålte den hele galakser, melder NTB.

For 13 milliarder år siden var universet ni ganger mindre enn i dag.

Lyset fra den utdødde stjernen vil gi forskerne mye informasjon om universets barndom.

Gammaglimtet står rekorden til det hittil eldste observerte objektet i rommet, nemlig en galakse som var 150 millioner år yngre enn GRB 090423, som gammaglimtet heter.

N. R. Tanvir et. al.; forskningsartikkel i Nature; vol 461; 29 oktober 2009; doi:10.1038/nature08459.

R. Salvaterra et. al.; forskningsartikkel i Nature; vol 461; 29 oktober 2009; doi:10.1038/nature08445.