Verdens største stjerne?

Kanskje er det den mest lyssterke stjernen mennesket noensinne har observert. Den er minst fem millioner ganger så lyssterk som vår egen sol.

EurekAlert melder at en kan ha funnet den mest lyssterke stjernen til nå. Likevel kan du gi opp å finne den på nattehimmelen. Stjernen er riktignok “bare” 45 000 lysår unna, og ligger i Melkeveien. Men støv i verdensrommet mellom den og oss skjuler den fullstendig.

Derfor er det bare mulig å oppdage den ved hjelp av infrarøde instrumenter. Infrarød stråling har lengre bølgelengde enn vanlig lys, og trenger lettere gjennom støvet.

Teamet sier at stjernen er minst like lyssterk som dagens rekordholder Pistolstjernen. Og Pistolstjernen er stor nok: den sender ut like mye energi på seks sekunder som Solen gjør på et helt år!

Og det ble lys

Pistolstjernen er mellom fem og seks millioner ganger så lyssterk som Solen. Denne nye stjernen, LBV 1806-20, kan være så mye som 40 millioner ganger så lyssterk som Solen.

- Vi tror at vi har funnet hva som kan være den mest massive og mest lyssterke stjernen som noen gang er oppdaget, sier professor Steve Eikenberry.

Et problem med lyssterke stjerner langt unna, er at de kan vise seg å være en klynge med stjerner som henger tett sammen.

- Likevel er dataene her av så høy kvalitet at den muligheten er redusert, om enn ikke helt eliminert, sier astronomen Don Figer. Han var selv med og oppdaget Pistolstjernen i 1997.

Enormt stor

LBV 1806-20 er enormt stor. Den er minst 150 ganger så stor som Solen.

Slike stjerner har “korte og vanskelige liv”.

- Jo mer masse du har, jo mer kjernebrennstoff har du, og jo fortere brenner du det opp, sier Eikenberry.

Denne nye stjernen er sannsynligvis mindre enn to millioner år gammel. Til sammenligning er vår sol fem milliarder år. En typisk stjerne, som vår egen sol, varer i ti milliarder år.

Et av mysteriene ved LBV 1806-20 er hvordan den ble så stor. Gjeldende teorier sier at grensen går ved 120 solmasser. Er en stjerne større enn det, vil varme og trykk fra stjernens kjerne tvinge masse vekk fra overflaten.

Underlig nabolag

Det er ikke bare LBV 1806-20 selv som er mystisk. Den er nemlig også omgitt av andre sjeldne stjerner. En av naboene er en nøytronstjerne med et magnetfelt som er mange hundre billioner ganger så sterkt som Jordens. Den er så sjelden at det bare er funnet fire slike i hele Melkeveien. En annen nabo er et barn, en stjerne som er født helt nylig.

- Det er virkelig underlig, sier Eikenberry.

- Det er som en dyrehage med de rareste stjerner, og de er alle deler av den samme klyngen med stjerner.

Astronomene ble ledet av folk fra University of Florida.

EurekAlert