NASA viser frem detaljerte Hubble-bilder av himmelobjekter som kan ses fra jorden med nokså enkelt utstyr.

Hubble-teleskopet 30 år:
Se nye, fantastiske bilder fra verdensrommet

Hubble gir oss detaljerte bilder av himmelobjekter som vi kan se med enkle teleskoper på jorden.

I år er det 30 år siden Hubble-romteleskopet ble sendt opp.

Siden april 1990 har teleskopet gått i bane rundt jorden og gitt oss fantastiske bilder fra universet. Fri for forstyrrelser fra atmosfæren, gir Hubble en krystallklar utsikt til verdensrommet.

I anledning jubileet har Hubble sluppet 50 nye bilder. 30 av dem av himmellegemer i Caldwell-katalogen, skriver NASA.

Dette er objekter som amatørastronomer kan observere. Noen få kan også ses med øyet.

Hubble lar oss ta en nærmere kikk på de fjerne objektene.

Dette viser en kulehopen Caldwell 87 eller NGC 1261. Den ligger 50 000 lysår unna. Kulehoper er kuleformede samlinger med stjerner.

109 himmelobjekter

Caldwell-katalogen inneholder 109 stjernehoper, galakser og stjernetåker.

Det var den engelske amatørastronomen Sir Patrick Moore som satte sammen listen på 1980-tallet. Han brukte mellomnavnet sitt Caldwell som navn på katalogen.

Moore var inspirert av den franske 1700-talls astronomen Charles Messier, som også lagde katalog over objekter som kan ses av amatørastronomer.

Messier var kometjeger og irriterte seg over alle de lysende objektene han så, som ikke var kometer. Så han katalogiserte dem.

Messier-objekter er i dag svært populære mål blant amatørastronomer, ifølge NASA.

Gass-skyer og urgamle galakser

Mens Messier-katalogen kun inneholder himmellegemer som kan ses fra den nordlige halvkule, har Patrick Moore også tatt med objekter som kan ses fra andre halvdelen av kloden.

Han ville gi amatørastronomer flere mål å bryne seg på.

«Fra nærliggende skyer av gass og støv som er til overs etter døende stjerner, til fjerne galakser som ble dannet for milliarder av år siden, er Caldwell-katalogen full av overraskende himmelske godbiter», ifølge NASA.

Her er noen av de nye bildene:

Dette er noen av Hubble-bildene av Caldwell-objekter som ble lagt ut nylig.

Caldwell 45.

På bildet over ser vi NGC 5248, en spiralgalakse, hjem til milliarder av stjerner og planeter, slik som i Melkeveien. Den er lokalisert 59 millioner lysår unna jorden.

Caldwell 17.

Her ser vi rett inn et mylder av stjerner inne i en dverggalakse. Hadde man zoomet ut, ville den fremstått som en blek, dus lysende flekk. Dverggalakser er små galakser med «bare» millioner til noen få milliarder stjerner, ifølge NASA.

Dverggalaksen på bildet, NGC 147, er en del av Den lokale gruppen, som er dominert av Melkeveien og Andromedagalaksen.

Caldwell 99.

Dette flotte bildet viser en liten del av Coalsack-tåka som er en såkalt mørk tåke, den er så tett at lys bak blokkeres.

Caldwell 29.

Her ser vi også en spiralgalakse. Den heter NGC 5005. I kjernen befinner det seg trolig et supermassivt svart hull.

Caldwell 82.

Bildet viser en åpen stjernehop, kalt NGC 6193. Åpne stjernehoper er løst bundet sammen av gravitasjon. NGC 6193 inneholder omtrent 30 stjerner, blant andre to sjeldne O-type stjerner, den mest lyssterke og massive stjernetypen som er kjent.

Caldwell 72.

Et nærbilde av en galakse kalt NGC 55. Den ligger 6,5 millioner lysår fra jorden og er en magellanic-type galakse, den har bare en spiralarm.

Caldwell 51.

Et nærbilde av dverggalaksen i IC 1613 i Den lokale gruppen, som Melkeveien også er med i. Galaksen er diffus og vanskelig å få øye på med teleskop. I bakgrunnen ser vi fjerne galakser i dette Hubble-bildet.

Caldwell 83.

Her ser vi tett på et utsnitt av en spiralgalakse sett fra siden, med alle de stjerner, og støvet og gassen som virvler rundt der inne.

Lagt til i galleriet

De nye bildene fra Hubble er tatt gjennom flere år, men ble prosessert og sluppet av NASA nå i desember.

Bildene føyer seg inn i det eksisterende galleriet på NASAs nettsider fra Caldwell-katalogen.

Albumet inneholder nå 87 av de 109 objektene.

Flere bilder av Caldwell-objekter som er gitt ut tidligere

Her er flere godbiter fra Hubble som er publisert tidligere. Alle av objekter i Caldwell-katalogen.

Caldwell 39.

Dette spesielle bildet viser en tåke som begynte å formes for 10 000 år siden når en døende stjerne slynget materiale ut i rommet, skriver NASA. Den kalles blant annet Klovneansiktåken.

Caldwell 11.

Denne kosmiske «såpebobla» er seks lysår bred. Boblen og tåken i omgivelsene avgir lys og stråler i en fargefest. Boblen er laget av en stjerne som dytter gass og støv utover ved hjelp av solvind.

Caldwell 12.

Som en virvelvind av glitter. Dette Hubble-bildet er av en mellomstor spiralgalakse med kallenavnet fyrverkeri-galaksen.

Caldwell 92.

Et av Hubbels største panorama-bilder. Det viser et 50 lysår bredt område i en region der det dannes stjerner. Den kalles Eta Carinaetåken og ligger i Melkeveien, omtrent 8 500 lysår fra oss.

Caldwell 4.

En tåke som ikke sender ut lys, men som reflekterer lys fra stjerneskinn. Denne tåken ligger omtrent 1400 lysår fra jorden.

Caldwell 30

Et storslagent bilde av galaksen NGC 7331. Den ligner Melkeveien i form og størrelse.

Caldwell 69.

Insekttåken viser vår egen sol sin skjebne. Her blir lag med gass sprengt ut ettersom denne stjernen har gått tom for brensel.

Caldwell 34.

Rester av en supernova-eksplosjon i rommet. Den vakre Slørtåken, som den kalles, strekker seg 110 lysår utover, og ekspanderer med en fart på 600 000 kilometer i timen, ifølge Wikipedia.

Produktivt teleskop

Hubble har blitt oppgradert av astronauter fem ganger, og er enda bedre enn da det ble sendt opp.

Data fra Hubble har bidratt til mer enn 17 000 vitenskapelige artikler, noe som gjør romteleskopet til det mest produktive forskningsinstrumentet som er bygget, ifølge NASA.

Romteleskopet har også vist oss hvor vakkert universet kan være. Se for eksempel disse spektakulære bildene kalt Pillars of Creation i Ørnetåken. Eller denne julehilsenen fra en «kosmisk engel».