Vurderer bemannet ferd til Hubble

NASA vurderer likevel å sende astronauter opp med romfergen for å reparere Hubbleteleskopet. En planlagt reparasjonsferd ble avlyst av sikkerhetshensyn etter tapet av romfergen Columbia i 2003.

Uten reparasjoner vil ikke Hubble leve i mer enn to eller tre år til. Observatoriet ble skutt opp i 1990, og har virkelig vært et flaggskip for astronomisk observasjon.

Bildene som er tatt med teleskopet, er tilgjengelige for hele verden. For de som er nysgjerrige på de fantastiske fotografiene, anbefales et besøk på observatoriets egen hjemmeside: www.hubblesite.org.

Romteleskopet trenger nå nye batterier og gyroskoper, som brukes til å posisjonere observatoriet. I tillegg har det vært planlagt å installere to nye vitenskapelige instrumenter.

Med disse reparasjonene og oppgraderingene vil teleskopet kunne vare til 2013 eller lenger.

Ingen nødhavn

Spørsmålet er hvorvidt NASA tør å sende romfergen til Hubble når de ikke kan bruke Den internasjonale romstasjonen (ISS) som nødhavn. Romfergen kan nemlig ikke nå romstasjonen fra Hubbles bane.

ISS har blitt satt opp som en trygg havn i bane rundt jorden, etter ulykken med Columbia, hvor eventuelle reparasjoner av skader på romfergen kan utføres, og mannskapet kan vente på en eventuell redningsaksjon.

Romfergen Columbia brant opp på vei inn igjen i jordens atmosfære. Årsaken var at varmeskjoldet hadde blitt skadet under oppskyting, uten at noen hadde lagt merke til det.

Astronautene kan reparere

Skulle romfergen få skader under ferden til Hubble, vil NASA derfor ha liten tid til å få i gang en redningsaksjon før strømmen tar slutt om bord.

Signalene er likevel positive til reparasjonsferden, melder BBC. Det ser ut til at astronautene vil være i stand til å utføre reparasjoner av varmeskjoldet selv, dersom noe skulle bli skadet.

NASA har utviklet en robotarm som kan utføre reparasjoner, og verktøy for grundige inspeksjoner under flyturen til Hubble. Det vil også være mulig for astronautene å reparere skader manuelt fra utsiden.

Siden Columbia-ulykken har romfergen vært oppe ved ISS tre ganger, for å teste ny og tryggere design på fartøyet, og fortsette byggingen av romstasjonen. NASA skal være ferdig med romstasjonen innen 2010, når romfergen skal pensjoneres.

BBC: NASA to decide Hubble’s fate