Håp for Hubble

En ubemannet redningsoperasjon for å reparere og oppgradere romteleskopet Hubble kan være mulig, ifølge NASA. I januar ble serviceferden som skulle forlenge teleskopets liv avlyst. Det var ikke en populær avgjørelse.

Den femte og siste serviceferden til Hubble i 2005 eller 2006, skulle installere nye gyroskoper, batterier og flere nye instrumenter til det aldrende teleskopet.

Dette ville utvidet Hubbles levetid til slutten av dette tiåret, og er nødvendig for å stille inn og stabilisere teleskopet.

Bare få år

Dermed ville astronomene kunne ha fortsatt å bruke teleskopet inntil NASAs nye romteleskop, James Webb Space Telescope, kommer på plass i 2011.

Den siste serviceferden til Hubble med romfergen ble avlyst på grunn av bekymringer omkring astronautenes sikkerhet. Etter tapet av romfergen Columbia i fjor, vil ikke NASA tillate at astronauter besøker teleskopet.

Dersom Hubble ikke får en overhaling, vil det ikke vare i mer enn noen få år til. Teleskopet vil slutte å virke, og må deretter dyttes ut av sin bane ved hjelp av et romfartøy, og bli sendt inn i en kontrollert nedstigning til Jorda og en landing i havet.

Har sett tilbake i tiden

Astronomer har vært skrekkslagne over at et teleskop med flere års levetid foran seg, bare skal bli forlatt på denne måten. Hubble er kanskje et av de mest berømte vitenskapelige instrumentene i historien.

Det ble skutt opp i 1990, og har observert alt fra kometer i vårt eget solsystem til de eldste galaksene vi noensinne har sett.

"Dette er ett av de nyeste bildene fra Hubble. Denne kosmiske sommerfuglen av en stjernetåke kalles Bug Nebula, eller NGC 6302, og er en av de mest ekstreme stjærnetåkene vi kjenner til. Den intense, døende stjerna i midten er kledd i et slør av isete hagl. (Foto: NASA/ESA)"

Hubble har kikket tilbake i tiden, nesten helt tilbake til selve Big bang. Dataene vi har fått, har revolusjonert flere felter innen astronomien, og bildene har blitt populære blant mennesker rundt om i hele verden.

Grasrotaksjon

Den planlagte levetiden for teleskopet var 15 år, og nå har det vært oppe i 14. Astronomene har likevel ikke lyst å gi slipp på det.

Enkelte fremhever at James Webb teleskopet kommer til å legge vekt på infrarøde bølgelengder, og at de ikke setter pris på å miste de optiske og infrarøde mulighetene Hubble gir. Bildene teleskopet har tatt er ikke mulige å ta fra Jorda, fordi atmosfæren ligger i veien og forstyrrer.

Nyheten om den avlyste serviceferden utløste en grasrotaksjon for å redde teleskopet, med blant annet en stor underskriftskampanje på nettstedet savethehubble.org, og American Astronomical Society har engasjert seg sterkt i saken.

Lite romfartøy

Nå antyder NASA at det finnes lovende løsninger for en ubemannet ferd til Hubble uten romfergen. Et lite romfartøy kan bygges for å feste seg på teleskopet, mener romfartsorganisasjonen. Et mer definitivt svar ventes i juni.

Et slikt romfartøy vil kunne hekte seg på Hubble og lade de gamle batteriene uten å bytte dem ut med nye. Det kan også overta oppgaven med å peke teleskopet i riktig retning. En oppgradering av de optiske instrumentene om bord i teleskopet er uaktuelt for et ubemannet romfartøy.

En slikt romfartøy vil ikke kunne sendes opp før 2007-8, så innen det er framme ved Hubble, vil teleskopets gjenværende gyroskoper sannsynligvis ha brutt sammen allerede. Til slutt må teleskopet slås av mens det venter på reparasjoner, hvis det ikke går rett i havet med hele greia.

BBC: NASA optimistic about Hubble fate